Konsumenterna sviker – nu lägger Victoria’s Secret ner sin show

Underklädesmärkets mode-show visas inte i år.

Det amerikanska underklädesmärket Victoria's Secret, som ägs av miljardbolaget L Brands, meddelar nu att de ställer in sin årliga show. Det rapporterar nyhetssajten Retail Dive. Varje år frontar artister och kända modeller märkets glammiga mode-show. Redan i maj i år beslutades det att showen inte längre skulle sändas på TV eftersom tittarsiffrorna rasat.

Kedjan, som startades i slutet av 1970-talet, har strax över 1000 fysiska butiker världen över och en egen onlineshop där de säljer underkläder, accessoarer, parfym och badkläder. Företaget började som en liten butikskedja i San Francisco. Den köptes sedan upp av L Brands ägare Les Wexner i början av 1980-talet.

Annons
Annons

Stängde ner 53 butiker

Beslutet att lägga ned showen kommer efter en rad tillbakagångar för företaget. I mars i år skrev vi att kedjan stängde 53 butiker med anledning av konkurrens från andra märken och den växande e-handeln.

LÄS ÄVEN: I spåren av e-handeln: Victoria’s Secret stänger 53 butiker

Victoria's Secret har kritiserats för att representera snäva kvinnoideal och även varit inblandad i en rad kontroverser, senast då deras marknadsföringschef uttalade sig negativt mot transpersoner och plussize-modeller.

Enligt Retail Dive ska företaget nu fokusera på vilka ideal som de vill att varumärket ska representera och undersöka vad det är deras kunder vill ha.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!