Konsumenterna sviker – nu lägger Victoria’s Secret ner sin show

Underklädesmärkets mode-show visas inte i år.

Det amerikanska underklädesmärket Victoria's Secret, som ägs av miljardbolaget L Brands, meddelar nu att de ställer in sin årliga show. Det rapporterar nyhetssajten Retail Dive. Varje år frontar artister och kända modeller märkets glammiga mode-show. Redan i maj i år beslutades det att showen inte längre skulle sändas på TV eftersom tittarsiffrorna rasat.

Kedjan, som startades i slutet av 1970-talet, har strax över 1000 fysiska butiker världen över och en egen onlineshop där de säljer underkläder, accessoarer, parfym och badkläder. Företaget började som en liten butikskedja i San Francisco. Den köptes sedan upp av L Brands ägare Les Wexner i början av 1980-talet.

Annons

Stängde ner 53 butiker

Beslutet att lägga ned showen kommer efter en rad tillbakagångar för företaget. I mars i år skrev vi att kedjan stängde 53 butiker med anledning av konkurrens från andra märken och den växande e-handeln.

LÄS ÄVEN: I spåren av e-handeln: Victoria’s Secret stänger 53 butiker

Victoria's Secret har kritiserats för att representera snäva kvinnoideal och även varit inblandad i en rad kontroverser, senast då deras marknadsföringschef uttalade sig negativt mot transpersoner och plussize-modeller.

Enligt Retail Dive ska företaget nu fokusera på vilka ideal som de vill att varumärket ska representera och undersöka vad det är deras kunder vill ha.

Annons