Konsumenterna vill plocka sin egen mat på nätet

Svensk Digital Handel släppte precis sitt D-food Index för andra kvartalet, som följer näthandeln med mat. Precis som första kvartalet visar även andra kvartalet på stark tillväxt för nätmaten och speciellt för lösplock.

Alla väntar förstås på ICA:s intåg på nätmarknaden för mat som skall ta plats i november. Men även utan en koordinerad satsning ifrån matjätten ICA så växer dagligvaruhandeln på nätet starkt. Det visar nya siffror ifrån rapporten D-food Index Q2 2014.

– Det här är det andra kvartalet som vi rapporterar om livsmedelsförsäljningen på nätet och det känns roligt att berätta att även detta kvartal visar näthandeln fantastiska tillväxttal. Den digitala mathandeln ökade med 32 procent under denna period, vilket betyder att det är en bransch i tillväxtfasen, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Annons

Totalt växte alltså nätmaten med 32 procent under kvartalet. Färdiga middagslösningar växte dock endast med 15 procent och verkar sakta in lite då de under Q1 växte med 25 procent.

Middagslösningarna banade vägen

Under andra kvartalet växte lösplock av mat via nätet med hela 55 procent. Det är alltså tjänsterna som låter kunderna plocka matvaror själva som driver den starka tillväxten. De färdiga kassarna sägs dock vara det som lockade ut folk på nätet.

– Middagslösningarna banade vägen för många konsumenter till matbutikerna på nätet. Matbutikerna på nätet visar till och med ännu starkare tillväxt detta kvartal än under första kvartalet i år, säger Jonas Ogvall.

Den totalt tillväxten i år är 20 procent för middagslösningar och 54 procent för lösplock. En utveckling som tidigare förutspåtts hålla i sig hela året när allt fler testar att handla mat via nätet och fortsätter att göra så.

– Konsumenterna blir överlag allt mer vana vid att handla på nätet. Har man en gång börjat handla mat på nätet så är sannolikheten stor att man som konsument fortsätter, avslutar Jonas Ogvall.

 

Källa: Press

Annons

Annons