Konsumentstödet skrotas: ”Trenden är tydlig över hela landet”

"Stödet försvinner på allt fler platser".

Konsumentverket går idag ut och varnar för försämrad konsumentvägledning i många av landets kommuner. Enligt myndighetens kartläggning så läggs konsumentvägledningen i kommunerna ned på löpande band.

Tre av fyra konsumenter får varje år problem med något de köpt. Ändå väljer allt fler kommuner att lägga ned sin konsumentvägledning. Trenden är tydlig över hela landet, meddelar Konsumentverket.

Annons

Vissa kommuner satsar dock på konsumentvägledning men det är få jämfört med de som lägger ned verksamheten helt.

­Konsumentverkets årliga kartläggning visar att antalet kommuner som erbjuder stöd fortsätter att minska. 5 kommuner har startat konsumentvägledning sedan ifjol medan 29 har lagt ner.

Enligt Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell så är det fortsatt viktigt med en fysisk plats att gå till för många. Detta trots all information som idag finns tillgänglig på nätet.

Fysiska möten med ett mer personligt stöd spelar stor roll för många konsumenter, inte minst för många äldre, och det är något som enbart de kommunala konsumentvägledarna kan ge. Att det stödet försvinner på allt fler platser är en oroväckande utveckling, säger Cecilia Tisell.

I dag ska det vara 38 procent av alla kommuner som inte ger någon typ av konsumentvägledning till sina invånare överhuvudtaget, enligt uppgifter som samlades in i januari och februari 2021.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!