Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Köp grisen i säcken med ny prenumerationstjänst

Köp grisen i säcken med ny prenumerationstjänst
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Prenumerationstjänster med varuprover blir allt mer poppis i e-handelsvärlden. En ny stjärna på himlen är svenska Testagram. På mindre än ett år har tjänsten lockat 5000 prenumeranter som kan tänka sig att betala 99 kronor för ett paket som de inte vet vad det innehåller.

ANNONS

Prenumerationsboxar som låter kunden testa nya produkter är inget nytt. Inom skönhetsprodukter finns flertalet aktörer, som till exempel amerikanska Birchbox och Kinneviks variant GlossyBox. Man kan också testa sig fram i vinets värld med hjälp av nätbutiken, Handla på vingården.

Varuprover med livsmedel är dock inte lika utbrett, åtminstone inte i Sverige. En lucka som Mari-Linn Stenlund vill fylla med Testagram. På mindre än ett år har tjänsten, som låter kunder testa produktnyheter som lanserats i detaljhandeln, lockat 5000 prenumeranter som kan tänka sig betala 99 kronor för en låda utan att veta vad den innehåller.

– Kvinnor gillar att bli överraskade och efter varje box vi har skickat ut sprids bilder på innehållet på sociala medier. Vi får tusen nya prenumeranter efter varje box, säger Mari-Linn Stenlund, grundare av Testagram till Internetworld.

Innehållet ska bli personligt

Mari-Linn, som driver Testagram tillsammans med Tim Svensson som under 2013 sålde e-handelsplattformen E-butik till Jetshop, fick idén till tjänsten när hon blev bjuden på en kopp iste av en tidigare kollega.

– Teet var så gott att jag rekommendera det till minst sex vänner. Det fick mig att tänka på hur man kan kommunicera direkt med kunder. När jag själv handlar mat med barn hängande i benen är jag inte så öppen för nya budskap, säger Mari-Linn Stenlund till Internetworld.

Varuproverna som skickas är i fullstorlek och även om det mesta är matrelaterat, slinker det ibland även ner skönhetsprodukter och annat smått och gott. Kunderna har varit snabba att hoppa på tåget, livsmedelsbranschen var dock svårare att övertyga men det har vänt något och varumärken som varit med en gång, är gärna med igen.

Testagram är fortfarande en relativt nystartad tjänst och än kommer inte paketen varje månad, men det är målet. När man nått 10 000 prenumeranter är tanken också att boxen successivt ska anpassas efter prenumerantens personliga profil.

Källa: Internetworld

Dela artikeln: