Köptjänst tar in 8 miljoner dollar i nytt kapital

Köpmotorn Decide.com som hjälper konsumenter att bestämma vad, och när man ska köpa har fått in 8 miljoner dollar i företaget. Med det nya kapitalet ska tjänsten snart omfatta alla e-handelns kategorier.

Decide.com lanserades sommaren 2011 och började som en tjänst för att hjälpa konsumenter att avgöra när det är bästa läget att köpa elektronikprylar. Decide samlade helt enkelt in data som visar om konsumenten ska köpa nu, vänta på att priset ska sjunka, eller vänta på nästa produktsläpp.

I höstas lanserade man även en ny funktion som ska hjälpa konsumenter att avgöra vad de ska köpa. Med en patenterad rekommendationsteknik sorterar man in och sammanställer data från miljontals användar- och expertrecensioner från webben, och får sen fram en datadriven poäng

Annons
Annons

Nu meddelar man att man fått in en investering på inte mindre än 8 miljoner dollar för att utveckla tjänsten ytterligare. Bland investerarna finns bland annat Vulcan Capital som leds av Microsofts medgrundare Paul Allen.

Rätt i 80 procent av fallen

I somras erbjöd "köpmotorn" köp- och vänta-rekommendationer på över 150 produktkategorier, men med den nya investeringen planerar man att utöka så att man omfattar alla kategorier inom e-handeln.

Sedan starten i juni 2011 säger Decide att deras system som förutser när bästa köpläget råder haft rätt i 80 procent av fallen. Man säger också att man hjälpt människor att spara mer än 200 miljoner dollar sammanlagt.

Det här är inte första gången Decide har lyckats få in extra pengar i företaget. Sammanlagt har Decide skramlat ihop nästan 17 miljoner dollar sedan starten 2011.

Källa: The Next Web

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!