Kortjätten hoppar in i NFT-ringen: ”Ny form av e-handel”

"Sänker inträdesbarriären för människor".

Den senaste tiden har Ehandel skrivit flera artiklar om olika NFT-satsningar, både internationellt och på hemmaplan. Vår systersajt Influens.se har även berättat om hur NFT:er är på väg till Instagram inom kort. Fenomenet med digitalt verifierbart och säljbart gods växer sig större för varje dag som går.

NFT står för Non-Fungible Token och är en kryptografisk metod för att säkra ägandet av digitala produkter, exempelvis konst i form av digitala bilder.

Annons

LÄS ÄVEN: Första NFT-verket sålt på Tradera – ”är så multibegåvad”

Ett tydligt tecken på att NFT:er nått en ny nivå kan vara att kortjätten Visa hoppat in i ringen. I augusti förra året så köpte Visa en NFT i serien “CryptoPunk” för 150 000 dollar. Och nu har Visa startat ett NFT-program för att hjälpa mindre företag in i den digitala ekonomin, det rapporterar tidningen TechCrunch.

Vi tror att NFT:er representerar en ny form av e-handel, säger Visas Head of Crypto, Cuy Sheffield, till tidningen.

Visa ska nu driva ett ettårigt program för entreprenörer och kreatörer där de ska få hjälp att starta digitalt fokuserade bolag som använder NFT:er. Enligt Cuy så får Visa varje dag förfrågningar om hur företag kan bli en del av den nya digitala ekonomin, alltså med krypto och NFT:er.

Inte oväntat så vill Visa dock gärna att man köper de digitala alsterna med ett Visa-kort.

Vi vill att varje marknad ska kunna acceptera Visa-kort eftersom vi tror att NFT:er kommer att finnas i många olika nätverk, säger Cuy Sheffield.

Det nya programmet går i alla fall under namnet Visa Creator Program och Micah Johnson, en före detta Major League Baseball-spelare, ska var en av de första att delta. Micah säljer redan framgångsrikt NFT:er under artistnamnet Aku.

Det som är så spännande för oss med NFT:er är att vi tror att det sänker inträdesbarriären för människor att bygga ett företag och sälja online, säger Cuy Sheffield.

Annons

 

Annons