Kostnadskontroll och tillväxt i lågkonjunktur

I tuffare konjunktur är konsumenter mer försiktiga med sina pengar. Det finns helt enkelt inte lika mycket pengar över till nöjen och lyxvaror. Än så länge fungerar det bra, men e-handlare behöver vara redo idag för vad som väntar imorgon.

Under det senaste året har e-handeln för första gången sett en negativ trend. Framtidstron på handeln i sin helhet har även den sjunkit. Men det duger ju självklart inte att bara ge upp. För att kunna stå stark när det blåser hård vind krävs det kostnadskontroll och fokus på kundupplevelsen. Här ska vi förklara varför.

Kostnadskontroll är vägen till lönsamhet

Som om inte ett dystert framtidsläge vore nog har vi även kunnat läsa om stora e-handlare som knakar ekonomiskt till följd av stadigt ökade kostnader för konsulter och systemunderhåll. Ränteläget har bidragit till att pengar inte är gratis längre vilket delvis skyndar på företags krav på att nå lönsamhet. Därför är det viktigt att ta kontroll över kostnader och verksamheten i sin helhet.

‘Kapa kostnader’ och ‘kontroll på kostnader’ är olika saker. Den förstnämnda är reaktiv, vilket ofta är dåligt. Den andra är proaktiv, vilket indikerar att du är på väg någonstans och inte har panik. Det kommer att spilla ned över hela din verksamhet och ge personalen tro på den väg ni väljer. Självklart kan vi inte påstå att vi sitter på alla svar, men vi har definitivt förslag på hur du kan börja.

Ställ inte in, ställ om!

Det handlar delvis om att ställa om siktet. Kostnadskontroll kan du uppnå genom att göra mer saker själv. Bygg en tech stack där du kan styra och driva allt på egen hand. Då minimerar du ditt beroende av konsulter och utvecklare för att du ska kunna driva affären framåt. Dina system har inget direkt egenvärde, utan se systemen som möjliggörare för att din personal ska kunna göra ett riktigt bra jobb. Alternativet är att anställa personal med rätt kompetens som kommer kunna hjälpa dig behålla kontrollen över både kostnader och din affär. 

Kundupplevelsen kommer vara viktigare än något annat framöver. När kampen hårdnar om folkets affärer så är det på kundupplevelse och varumärke du har möjlighet att differentiera ditt företag från mängden. Det är inte kärnfysik, utan ganska självklart, men vi inser att det är lättare sagt än gjort.

Prestanda och verktyg som är DIY

För att lyckas vinna kunden behöver du kunna göra mer saker själv. Du behöver ett CMS som är användarvänligt, flexibelt och framförallt låter dig skapa en optimal kundresa utan att skriva en rad kod. Du behöver system som automatiserar komplexa processer för att du ska kunna fokusera på det viktigaste - att faktiskt jobba med din kund.

Dina system ska vara till för att din personal ska kunna prestera och leverera en kundupplevelse i toppklass. Om det känns som att systemen sitter ihop för utvecklarnas skull borde du tänka till. En ledtråd kan vara att konsultkostnaderna är för höga i resultaträkningen. Gå inte i fällan som de e-handlare vi kunnat läsa om de senaste veckorna. Vi försöker inte vara självgoda och måla fan på väggen. Förhoppningsvis har du inte känt igen dig i denna artikel och läser inte ens avslutningen. Har du kommit såhär långt så kanske du borde höra av dig?