Bakgrunden är en stämning från Essity, som menade att Lindex i sin marknadsföring felaktigt antytt att konkurrenternas mensskydd inte skyddar lika bra som klädkedjans egna menstrosor. Enligt Essity har Lindex marknadsföring misskrediterat andra produkter, bland annat genom att antyda bristande luktkontroll och behov av täta byten hos konkurrenterna.
Patent- och marknadsdomstolen delar delvis Essitys bedömning.
Domstolen förbjuder nu Lindex att i sin marknadsföring använda formuleringar som antyder att konkurrenters mensskydd är undermåliga. Om Lindex bryter mot detta förbud riskerar företaget ett vite på 1,5 miljoner kronor, ett belopp som satts med hänvisning till kedjans omsättning, rapporterar Nyhetsbyrån Siren.
Däremot fick Essity inte gehör för sin huvudinvändning: att Lindex felaktigt skulle ha gett sken av att deras menstrosor är medicintekniska produkter, trots att de inte är CE-märkta.
Att Libresse-ägaren Essity inte fick igenom sin huvudsakliga invändning innebär en kostsam utgång. Företaget åläggs nu att ersätta Lindex rättegångskostnader på totalt 4,7 miljoner kronor, varav 4,2 miljoner kronor avser ombudsarvoden.