Kraftig ökning av hundvalpar – då rusade e-handlarens resultat

"Är väldigt nöjda".

Den finska djurfoderjätten Musti Group rapporterar stark försäljning i april, maj och juni - en period som utgör företagets tredje kvartal under året. Trots coronapandemins framfart lyckades bolaget, som driver varumärken som Animail, Vetzoo, Djurmagasinet och Arken Zoo, öka sin försäljning med 16,6 procent till 68,8 miljoner euro. Rörelseresultatet (EBITA) ökade med över 54 procent till 6,4 miljoner euro.

Under det gångna kvartalet öppnade Musti Group sju nya butiker och försäljningen i butik ökade med 12 procent. Men det är på e-handelssidan som de verkliga framgångarna finns - där gick försäljningen upp med 36,7 procent. Nu står onlinedelen för 25 procent av Musti Groups försäljning.

Annons

Under pandemin har vi fokuserat på personalens och kundernas säkerhet samt på att upprätthålla vår förmåga att leverera högkvalitativt stöd till våra kunder under exceptionella omständigheter. De här utmanande förhållandena har dock hittills visat styrkan i Mustis affärsmodell och vi är väldigt nöjda med vårt tredje kvartal, säger Musti Groups vd David Rönnberg i ett uttalande.

Lönsamma i alla marknader

Enligt koncernen ökade antalet registrerade valpar med 14 procent i Sverige under perioden april till juni, vilket kan jämföras med 5 procent i perioden januari-mars. Utvecklingen ska ha sett ungefär likadan ut i Norge och Finland.

Den här tillväxten av registrerade valpar har lett till en ökad efterfrågan på djurprodukter och därmed högre förväntningar på marknaden. I det tredje kvartalet fortsatte vi att fokusera på att nå ökade marknadsandelar i alla våra marknader, men främst i Norge och Sverige.

När hela verksamhetsåret 2019/2020 är över kommer Musti Group att ha öppnat mellan 20 och 25 fysiska butiker. Bolaget tjänar i dag sin bästa lönsamhetsmarginal i hemmamarknaden Finland, men meddelar att lönsamheten i Norge och Sverige ökar snabbare än förväntat.

LÄS ÄVEN: Datan avslöjar: Vinnarna på Google under corona-utbrottet

Annons