Kraftig ökning för e-handeln: ”Starkaste månaden någonsin”

Växte med 44 procent.

PostNord fortsätter att ta tempen på e-handeln under april månad, med en extrainsatt e-barometerrapport. En rapport som vanligtvis kommer ut kvartalsvis men som nu ges ut varje månad på grund av coronapandemins påverkan på handeln. Den senaste upplagan som släpps idag visar att e-handeln växte med 44 procent under förra månaden. Ingen enskild månad har någonsin tidigare visat på en lika hög tillväxt i E-barometerns historia, meddelar man i rapporten.

Enligt e-barometern för april så kan vi även se att trenden fortsätter med att äldre åldersgrupper e-handlar allt mer.

Annons

Starkast var den procentuella tillväxten i den äldsta konsumentgruppen, 65-79 år, med inte mindre än 154 procent. En del av förklaringarna till denna enorma ökning är att hela 19 procent av de äldsta konsumenterna börjat handla dagligvaror på nätet sedan coronapandemin slog till i Sverige, står det att läsa i rapporten.

78 procent e-handlade

Det är dock även en generell ökning som man mäter i e-barometern.

Andelen av de svenska konsumenterna som e-handlar uppnådde under april månad en aldrig tidigare skådad nivå, hela 78 procent, konstaterar man i rapporten.

Enligt e-barometern är det även betydligt fler kvinnor som e-handlade under april månad. Bland kvinnor i åldersgruppen 30-49 år var det hela 88 procent.

Fysiska handeln inte uträknad

Antal e-handlade varor per konsument har också stigit de senaste månaderna och närmar sig nu 3 e-handlare varor per månad (2,9 i april), från 2,5 stycken i januari.

E-barometern har även kikat på fördelningen mellan fysisk butik och e-handel.

Än så länge är det en klar majoritet av konsumenterna (64 procent) som gör åtminstone 80 procent av sin totala konsumtion i fysisk butik. I genomsnitt indikerar siffrorna att 73 procent av konsumtionen sker i fysisk butik och 25 procent sker på nätet – en balans som blir väldigt intressant att följa under de kommande månaderna, skriver man i rapporten.

Annons
Annons