Krisande Åhléns ska räddas med stor logistiksatsning: ”Ny strategi”

Tar ett rejält omtag online.

Missa inte: Redaktionens nya storsatsning Redaktörsbrevet - testa kostnadsfritt i 30 dagar!

Åhléns lyckades inte ställa om tillräckligt bra under pandemin. Den klassiska varuhuskedjan blödde pengar så till den milda grad att man gjorde ett minusresultat på hela 331 miljoner kronor förra året. Ett hårt slag mot jätten, som redan innan pandemin slet ont.

Och det är just den som man menar ligger till grund för de ilsket knallröda siffrorna under 2020.

Annons

Det negativa resultatet är främst en konsekvens av pandemin som inneburit ett stort besökstapp som framförallt har drabbat våra stora varuhus i citylägen, med en minskad omsättning inom alla affärsområden som följd - i synnerhet mode som påverkats mest negativt under pandemin. Vi är dock glada för att e-handeln samtidigt under året visade stark tillväxt och växte med drygt 50 procent och omsatte 764 miljoner kronor, säger Monica Hultgren Andersson, kommunikatör på Åhléns, till Ehandel.

Även 2021 har visat sig kantas av stor osäkerhet, även om det kan skymtas ett visst ljus i mörkret nu när vaccineringarna pågår. Det väntar med andra ord stora utmaningar för Åhléns, vars tradition är djupt rotad i de fysiska butikerna.

"En omställningsresa"

Efter flera år av röda siffror är nu varuhuskedjan fast besluten att vända till svarta siffror. Här blir utvecklingen av e-handeln en nyckelfaktor för att få kunderna att besöka varhusen digitalt i stället och här läggs stora resurser just nu.

Åhléns befinner sig på en omställningsresa i en retailmarknad med stora strukturella förändringar och vi har fullt fokus på att skapa en framtida lönsam affärsmodell. Vi fortsätter satsa på att växa digitalt, utveckla våra fysiska varuhus och dotterbolag och att skapa ett optikanalerbjudande som utgår från kundens behov. Vi ser också fram emot vår nya logistiksatsning med ett nytt automatiserat lager som nu byggs i Rosersberg och invigs nästa år, som kommer att innebära snabbare och smidigare leveransmöjligheter till kund.

Men den stora frågan är hur länge till den Axel Johnson-ägda kedjan egentligen har möjlighet att hålla ut? Att genomföra en ordentlig digitalisering kostar, som bekant, också på.

Klarar Åhléns att överleva om det blir ett liknande år till?

Vi och våra starka ägare är övertygade om att Åhléns har en viktig roll fortsatt att spela för våra kunder och på den svenska marknaden och självklart behöver Åhléns förbättra lönsamheten. Vi kommer under 2021 att presentera en ny strategi med fokus på kundresan, ett relevant och nytänkande erbjudande, varumärkesposition, digitalisering och hållbarhet, säger Monica Hultgren Andersson.

LÄS ÄVEN: Åhléns tunga brakförlust – gick back 331 miljoner

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!