Search
Close this search box.
ANNONS

Krögare rasar mot Foodora: "Tar mer provision än som står"

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Men budjätten slår tillbaka.

ANNONS

Att sälja via marknadsplatser och andra plattformar kan ha negativ inverkan på de egna marginalerna. Nu får Foodora kritik av krögare, som säger att de bland annat drabbats av felaktiga debiteringar och osynliga avgifter - något som lett till en tuff tillvaro, rapporterar Breakit.

Det är dock inte så enkelt som att lämna plattformen, säger de. När man väl landat där strömmar kunderna till och sen är man fast.

De är som en kartell. Vi har våra egna hemsidor där folket kan beställa samma mat, men de väljer alltid Foodora. Det är ett dilemma vi inte kan reda ut. Vi kan inte bara dra ut sladden och säga "hej då, Foodora". Vi är som slavar under dem, säger en av krögarna till sajten.

Efter att ha blivit bländade av Foodoras höga intäkter, moderna utveckling och fått en rundtur på kontoret skrevs avtal på. Men sen uppstod problemen. Med leveransavgifter och andra tillvalstjänster krympte intäkterna på varje såld order rejält.

En annan krögare beskriver för Breakit hur Foodoras avgifter kan slå mot verksamheten.

Säg att vi tar bort leveransavgiften på 39 kronor. Om kunden betalar 100 kronor för sin mat, så tar Foodora 30 procent av det och sedan ytterligare runt 80 kronor per leverans beroende på avståndet. Som restaurang kan det innebära att du inte tjänar någonting alls.

Andra berättar även hur man ingått muntliga avtal över telefon och att kontakten med Foodora varit svår. Ett annat problem som lyfts fram är höga marknadsföringsavgifter utan möjlighet till insyn.

En av krögarna som blivit överdebiterad ska få tillbaka sina pengar, efter mailkontakt med Foodora. Men vederbörande har inga stora förhoppningar om att så ska ske. En tidigare anställd vid Foodoras huvudkontor säger också att man under tre månader fick in 1 miljon kronor, som skulle ut till kunderna, som man man glömde att betala ut.

"Det är fuffens"

Foodora ska, enligt en tidigare anställd, även debitera 34 procent och inte 30 procent. I ett räkneexempel från en faktura syns det hur Foodora tar 726,90 kronor netto från utkörningsorders på 2 163,39 kronor netto. De räknar däremot på 30 procent från bruttobeloppet, i det här fallet 2 423 kronor. Så när beloppet 726,90 kronor sen ställs i relation till 2163,39 blir det just 34 procent.

Det är fuffens. De som jobbar i restaurangbranschen är kanske inte de mest ekonomiskt kunniga. Vissa kommer på det och påpekar att Foodora tar mer provision än vad som står i avtalet. Det var inte tydligt mot kund hur handhavandet var, säger källan till Breakit.

Foodoras svar

Foodora själva motsätter sig kritiken och svarar sajten via ett pressteam. De säger att de har skriftliga avtal med alla partners, att de alltid specificerar vad fri leverans innebär i kostnader för partners och att man inte glömt att betala ut pengar som kommit in till krögare. Man säger även att avgiften är standardiserad sedan 2015 och överenskommet i avtalet med partners.

På frågan om man gjort processen onödigt svår svarar de:

Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra samarbetet med våra partners, inklusive processer och fakturor. Vi genomför till exempel intervjuer med flera av våra partners för att förstå vad vi kan förbättra och förtydliga, där frågor som detta ingår.

Dela artikeln: