Emelie Friis har i rollen som marknadschef sedan 2017 jobbat med att driva och utveckla Kronans Apotek e-handel. Det arbetet har gett en påtaglig effekt och i våras kunde vi berätta att företaget ökade sin e-handel med hela 69 procent under 2017.
LÄS ÄVEN: Kronans e-handel växte med 69 procent - storsatsar på AI
"Brinner för digitalisering"
Nu tar Emelie Friis ett steg upp inom koncernen och går från att vara marknadschef till att istället bli marknadsdirektör. Även i den rollen kommer hon att ha ett stort fokus på e-handel och digital försäljning.
- Jag är glad att jag får möjligheten att fortsätta utveckla Kronans Apoteks varumärke och kommunikation, nu med ett helhetsperspektiv. Jag brinner för förändringsarbete och digitalisering och har en stor respekt för våra kunder. Jag ser fram emot att fortsätta stärka vårt kunderbjudande. Det handlar framförallt om att förenkla för kunden så mycket som möjligt, erbjuda rådgivning och inspiration i alla kanaler och inte minst att göra det möjligt för våra kunder att handla hur och när de vill, säger Emelie Friis i ett pressmeddelande.
"Stenhård konkurrens om kunderna"
Hennes nya roll innebär att hon även kommer att ta plats i Apoteket Kronans ledningsgrupp.
- Vi har genomfört många stora projekt de senaste åren och vi är ett företag i snabb utveckling och förändring. Det är stenhård konkurrens om kunderna och därför är det naturligt att Emelie nu förstärker ledningsgruppen. Nu kan vi lägga ännu mera fokus på utmaningen att möta våra kunders förväntningar på bättre och snabbare service och en bättre kundupplevelse, säger Anders Torell, vd på Kronans Apotek.