Krossade miljarden – inte nöjd än

Jobbar med 2000 butiker - men det är för få.

Det var ett tag sedan vi skrev om marknadsplatsen Miinto.se. Senast träffade Ehandel.se vd:n och medgrundaren Konrad A. Kierklo 2017, som beskrev Miinto som ett “AirBnB för mode” och berättade både om bolagets utmaningar och om framtida planer.

LÄS ÄVEN: Marknadsplatsen som ska göra om en hel bransch

Annons
Annons

Sedan dess har Miinto jobbat på i tystnad, tills idag. Modemarknadsplatsen meddelar att de äntligen har passerat 1 miljard kronor i omsättning. Under det senaste räkenskapsåret, som slutade i juli, ökade försäljningen med 40 procent jämfört med året innan.

Vi har lyckats genomföra en ambitiös tillväxtstrategi, genom att intensivt fokusera på försäljningsvolymerna och kundtjänsten. Eftersom vi levererar produkter från enskilda butiker och inte från ett lager, får kunderna en personlig touch som de verkligen uppskattar.

Och trots att vi har ett partnerskap med nära 2000 butiker, är det enda som håller oss från att växa ännu mer faktumet att vi ändå har för få på produkter och partners, säger Camilla Frank, chef of Fashion, i ett pressmeddelande.

Men en fortsätt tillväxt är i alla fall kartlagd. Bland annat har Miinto investerat i att utveckla en individuell inköps-rekommendation till sina partners. Det betyder att de enskilda butikerna som säljer på Miinto kommer att få tillgång till marknadsplatsens data, om vad kunder handlar, samt tittar och klickar på. Den informationen ska underlätta för de enskilda butikerna att köpa in den typen av varor som kunderna är intresserade av.

Förutom det planerar Miinto att stärka sin position på den digitala skandinaviska marknaden.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!