Krossar miljonen första året: ”Har haft 100-procentig tillväxt”

Siktar mot nya marknader.

För exakt ett år sedan lanserades e-handelsföretaget Astrid Wild, som specialiserar sig på outdoormode för kvinnor. Nu firar man sin födelsedag med att inkludera flera kvinnor genom att lansera byxstorlekar från 30 till 50, som motsvarar ungefär XXS till XXXL.

LÄS ÄVEN: Ny outdooraktör sålde 100 produkter globalt på 3 veckor

Annons

Vi har alltid lyssnat på våra kunder, vad de efterfrågar. I början förstod vi att de storlekarna som vi erbjöd var de som behövdes, men ju längre tid vi har arbetat med det här desto mer har vi insett hur svårt det är för många kvinnor att hitta rätt storlek. Sen är det också så att man är väldigt begränsad när man är ett nytt bolag.

Vi bestämde oss för att utöka storleksspannet redan i somras, men det tar tid innan produktionen är klar, så vi har inte kunnat lansera dem förrän nu, säger medgrundaren Maria Paulsson Rönnbäck till Ehandel.

Att kommunicera med sina kunder via sociala medier, både i privata meddelanden men även via inlägg och kommentarer, har varit Astrid Wilds strategi från början. Bolaget frågar kunderna vad de vill ha och lyssnar på deras feedback.

Det är så roligt, och jag är så imponerad över hur mycket folk engagerar sig och verkligen bryr sig om att ge oss feedback och säga vad de tycker är bra eller vad vi ska ändra. Det är helt fantastiskt, säger Maria och tillägger:

Ofta, när vi släpper nya produkter, tillverkar vi en mindre upplaga för att se ifall den går åt. Gör den det så fyller vi på. Vi jobbar även med pre-orders, och allt det här gör vi för att inte sitta på en massa produkter som inte går åt. Det är både bra för ekonomin men även bättre ur ett hållbarhetsperspektiv.

Maria berättar att bolaget passerade 1 miljon kronor i omsättning i juni, 10 månader efter att verksamheten drog igång. Under både andra och tredje kvartalet har bolagets försäljning dessutom ökat med 100 procent, jämfört med föregående kvartal. Sedan lanseringen i oktober i fjol, fram till september har Astrid Wild omsatt 1,6 miljoner kronor.

Vi har haft 100-procentig tillväxt kvartal till kvartal och vi jobbar stenhårt på att hålla samma takt även i Q4. Baserat på september 2020:s intäkter så taktar vi cirka 4 miljoner kronor i årlig omsättning.

Astrid Wild grundades av Maria och Jemina Pomoell som har rötter i Finland. Därför jobbar bolaget parallellt med två marknader från början. Idag står den finska marknaden för cirka 30 procent av den totala omsättningen. Men företaget har även hunnit sälja till 10 olika länder i världen utan att driva någon aktiv marknadsföring.

Annons

De flesta beställningarna kommer från kunder i USA. Vi blev upplockade av ett amerikanskt outdoor-magasin nyligen, och efter det har flera olika företag från bland annat Kanada hört av sig angående samarbeten.

Vi kommer att gå in på nya marknader, men USA kommer trots allt inte att vara ett av de första länderna vi kommer att satsa på eftersom det är långt bort och väldigt dyrt fraktmässigt. Vi kommer absolut att vilja satsa på USA framöver, men inte direkt. Nu kommer vi göra ett test mot på Tyskland, Norge och Storbritannien för att se vilken av de marknaderna vi ska satsa på.

Vad har ni för utmaningar? 

En sak, som inte är så ovanlig för bolag likt vårt, är kapital. Vi tillverkar kläder, så tyg är en central del av vår produktion. Det behöver vi köpa in en bra bit innan produkten beräknas lanseras på marknaden. Och när vi ser att en artikel flyger av hyllorna direkt, så kan vi inte fylla på den så mycket som vi hade velat eftersom begränsningen ligger i vår tillgång till kapital. En annan sak är att nå ut. Det är många som känner till Astrid Wild nu, men om man kollar på det stora hela så är det fortfarande en hel del som inte har hört om oss. Så vi jobbar ständigt med digital marknadsföring och varumärkesuppbyggnad, men det kräver också kapital. Så det är en balansgång hela tiden, säger Maria och avslutar med:

Det är så kul att ta fram produkter som får så fina omdömen. Ibland, som e-handlare speciellt, kan man känna att man har så mycket kvar att göra hela tiden. Men när vi "zoomar ut" så är vi faktiskt jätteglada och stolta över vad vi har åstadkommit.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!