Kund och e-handlare i strid om returnerad jacka

Påstods dofta starkt av parfym.

En kund i Nyköping ville ha full återbetalning av en jacka för 1000 kronor, som köpts i e-handeln. Men det ville inte företaget gå med på. De menade nämligen att jackan doftade kraftigt av parfym när den returnerats och att inte ens två månaders vädring fått bort lukten, rapporterar Svt Nyheter Sörmland.

Kunden krävdes därför på 80 procent av priset, då man bedömde att jackan inte kunde säljas vidare på grund av allergirisk. Kunden vände sig då till Allmänna reklamationsnämnden för vägledning - och fick rätt.

Annons

Enligt ARN:s rekommendation har kunden rätt till full återbetalning enligt distansavtalslagen, som innebär en ångerrätt på 14 dagar, även om varan har skadats eller till och med förstörts.

Företaget kunde ha haft rätt till avdrag för det minskade värdet på jackan, men enligt ARN har man inte kunnat bevisa att den returnerades med kraftig parfymdoft. Därför anser man att företaget inte har rätt till avdraget.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!