ANNONS

Kunder byter ut varan – skyller sedan på personalen

Alexis Larsson
De varnar för nya metoden.

Antalet bedrägerier kopplade till e-handel ökar, rapporterar TV4. Postnord ser nu en ny metod där bedragare byter ut innehållet i mottagna paket och sedan felaktigt anklagar postanställda för stöld.

ANNONS

Enligt Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord, har man noterat en "markant ökning" av denna typ av bedrägerier under de senaste två åren, även om det sker från relativt låga nivåer. Metoden tycks främst användas vid köp av dyrare varor.

Det nya tillvägagångssättet innebär att mottagaren, efter att ha fått sitt paket levererat, byter ut originalinnehållet mot en annan vara med ungefär motsvarande vikt. Paketet skickas sedan i retur till avsändaren, vanligtvis e-handlaren. Bedragaren hävdar därefter att en Postnord-anställd måste ha stulit den ursprungliga varan.

En annan variant som Postnord uppmärksammat är att mottagaren nekar till att leveransen överhuvudtaget har skett. Båda metoderna leder till förluster för de företag och privatpersoner som agerar säljare.

För att minska risken för bedrägerier uppmanar Postnord e-handlare och privatpersoner att vara noggranna vid val av affärspartners och tjänster.

Det viktigaste är att se till att man gör affär med rätt person, sen viktigt att välja rätt typ av tjänst, välj marknadsplats noga och vid dyra saker välj köpskydd, säger Alexis Larsson till TV4.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se