Kunderna älskar hemleverans men vill ha paketet utanför dörren

"Många väljer leveransalternativet även då de är hemma".

Är du inte hemma, eller kanske bara inte vill öppna, har du sedan en tid tillbaka möjligheten att få din Budbee-leverans placerad utanför dörren. Det innebär förstås en något större risk för att paketet försvinner, men det är inte direkt något som oroar mottagarna.

Äter först - tar in paketet sen

Nu kan vi nämligen avslöja att leverans utanför dörren är en Budbee-variant som blir allt mer populär. Enligt siffror från företaget väljer över 50 procent av kunderna att paketet ska placeras utanför dörren, och när kunderna ska betygsätta sina leveranser är snittbetyget något högre än i de fall där leveransen varit personlig.

Annons
Annons

Tjänsten både används av många konsumenter och de är otroligt nöjda med tjänsten, till och med mer nöjda än vid personlig leverans även om skillnaden är liten och båda är otroligt uppskattade. Vi ser att många väljer leveransalternativet även då de är hemma, men istället för att exempelvis avbryta för att ta emot ett paket mitt i maten så låter man paketet ligga en liten stund utanför dörren och man hämtar det när man ätit färdigt med familjen, skriver Simon Strindberg, kommunikationschef på Budbee, i ett mejl till redaktionen.

Det finns en rad alternativ för hur Budbee-leveransen ska gå till, och enligt fraktföretaget är det e-handlaren som avgör vilka som ska vara tillgängliga när kunden handlar. I vissa fall kan det krävas personlig leverans eftersom paketet måste gå till den som det adresserats till eller för att varan i sig kräver att en ålderskontroll görs.

Vi rekommenderar e-handlare att vid låga ordervärden möjliggöra för konsumenten att få paketet levererat utanför sin dörr, detta då det är väldigt uppskattat av konsumenter. Om ordervärdet är högt rekommenderar vi e-handlare att stänga av funktionen leverans utanför dörr. Det är dock inget som hindrar en handlare att skicka en dyrare vara och tillåta konsumenten att få den levererad utanför sin dörr.

"Anser det vara en rimlig nivå"

För att kunna få paketet lämnat utanför dörren måste man bo så att Budbees personal kan ta sig hela vägen till ens ytterdörr. Det går alltså inte att få ett paket avlämnat på trottoaren utanför ett flerfamiljshus. I samband med leveransen sparar Budbee GPS-koordinaterna och tar en bild där det framgår att paketet har ställts på rätt plats.

Vi delar direkt bilden/bilderna på paketet med konsumenten via vår tracking-länk och handlare via handlarportalen, detta så att alla parter kan känna sig trygga i att paketet ligger på rätt ställe, förklarar Simon Strindberg.

Men hur ofta händer det att paketet försvinner när det placeras utan uppsikt? I stort sett aldrig, visar det sig. Enligt Simon Strindberg stals färre än ett av 100 000 paket som lämnats utanför mottagarens dörr under 2019. Det motsvarar 0,001 procent.

Vi jobbar för att få ner denna siffra ännu mer men anser det vara en rimlig nivå kopplat till hur nöjda både kunder och e-handlare är med funktionen.

Vem får stå för kostnaden i de fall där paket ändå försvinner?

Annons
Annons

Vi förklarar för e-handlare hur vi genomför respektive alternativ för leverans. Då handlaren tillåtit att vi levererar utanför dörren och vi levererat utanför rätt dörr, vilket verifieras med GPS och bild, så övergår risken till e-handlare och konsument.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!