Kunderna hatar småprat – så många avbryter köpet

"Risk att man tappar kunden".

Många verkar tycka att det är jobbigt att småprata med kassapersonal, av kött och blod.

Mer än var fjärde konsument i Norden blir nämligen irriterad om man måste interagera med en riktig person när man betalar sina varor. Det visar en ny rapport vid namn Payment in the Nordics från Svea Bank.

Annons

64 procent av de nordiska konsumenterna har till och med avbrutit sitt köp för att butiken inte haft en helt digitalt betallösning.

"Irritation uppstår"

36 procent blir dessutom riktigt besvikna om personallösa betalmetoder inte erbjuds inne i en fysisk butik.

I rapporten ser vi att smidighet värderas högt av konsumenter när det kommer till betalningar, samtidigt som vi ser att konsumenter är kräsna när det kommer till betalsätt. Om irritation uppstår eller om butiken inte tillhandahåller det alternativ som föredras finns en risk att man tappar kunden, kommenterar Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank och tillägger:

Dock är det få inom exempelvis mode och annan retail som erbjuder detta, kanske för att butiker inte känner till hur hög efterfrågan faktiskt är.

Annons