Kunderna kräver omni – kostar handeln mångmiljardbelopp

Omnikanal snart en hygienfaktor.

Långa köer och fel betalningsmetoder kostar den nordiska detaljhandeln mångmiljardbelopp årligen. Det visar Adyens Retailbarometer.
Kunderna har snabbt anpassat sig till handelns utveckling och begär mindre friktion i köpupplevelsen och det kan bli en dyr affär för handlaren, som inte hängt med.

Totalt kostar långa köer den nordiska handeln 25,5 miljarder kronor i år - en markant ökning från förra årets 16,4 miljarder. Det är lika mycket som totalt 2 297 Teslor, eller 24 resor fram och tillbaka till månen, enligt Adyens beräkningar.

Annons

Kostnaderna för fel betalningsmetoder i butik har skenat från knappt en halv miljard förra året till massiva 16 miljarder i år.

Omni skapar lojalitet

Undersökningen visar också att merparten av kunderna alltjämt föredrar att handla i fysisk butik. Totalt uppgav 28 procent av de nordiska svarande att de föredrar fysisk butik och 23 procent att de föredrar att e-handla.

Mest anmärkningsvärt är dock att 51 procent av de svarande handlat hos en särskild aktör för att handlaren specifikt stödjer omnikanal. Och 41 procent, en ökning från förra årets 33 procent, av konsumenterna uppgav att ominikanal är en drivkraft bakom lojalitet.

Annons