Kunderna rasar mot Klarna efter konsolkaos: ”Väldigt skadligt”

Här är betaljättens svar.

Både Sony och Microsoft släpper sina nya spelkonsoler i november och förbeställningarna har gått allt annat än smidigt. Vi har tidigare rapporterat om det stora, svenska e-handelskaoset som uppstod när spelsugna kunder ville lägga vantarna på en PlayStation 5 från Sony och igår, tisdag öppnade förbeställningarna för nya Xbox Series X och S (Microsoft).

Medan processen överlag verkar ha gått något smidigare för de sistnämnda, har det ändå uppstått en rad problem. I Storbritannien riktas ilskan mot Klarna, som uppgetts registrera kunder för betalning, trots att deras beställningar inte gått igenom.

Annons

Vi är medvetna om de problem som drabbat kunder i samband med Xbox lansering och jobbar på att identifiera vad som har hänt. Vi ber om ursäkt till de som har drabbats, skriver Klarna på Twitter och ber kunderna kontakta dem vid eventuella frågor.

Men det godtogs inte av de upprörda konsumenterna och många verkar oroliga över att deras kreditvärdighet ska påverkas. Särskilt då de upptäckt att flera kreditkontroller gjorts kort efter varandra.

Jag har inte fått något svar på det meddelande jag skickade till er tidigare. Det här är väldigt skadligt för folks ekonomi, ni behöver åtgärda detta direkt, kommenterar en av de drabbade.

"Extrema volymer"

Klarna försäkrar dock kunderna om att inga betalningar kommer att genomföras för de som inte lyckats lägga en order och att felet kommer att justeras. Man ber även om tålamod, efter att oroliga shoppare överöst dem med frågor.

Vi ber om ursäkt för att det tar tid för oss att svara på vissa meddelanden. Vi tar emot extrema volymer just nu, men återkommer till er så snart som möjligt. Om du ännu inte lämnat dina uppgifter till oss så skicka ett DM så att vi kan undersöka saken åt er.

Problemen verkar ha varit begränsade till två butiker. GAME och Smyths Toys. Och i ett längre blogginlägg kommenterar nu betaljätten kaoset som uppstod under tisdagen.

Felet inträffade på grund av hög efterfrågan, som innebar att återförsäljarna fick slut på lagret samtidigt som kunderna var på väg genom utcheckingen, eller just slutfört sin kreditansökan, skriver man.

Vi vill försäkra de drabbade konsumenterna om att de som fått en notis om direktbetalning, men inte kunnat genomföra sin order, att vi jobbar på en lösning tillsammans med våra återförsäljare.

Annons

"Kan påverka kreditvärdighet"

Man bemöter även oron att konsumenternas kreditvärdigheten skulle kunna påverkas negativt efter gårdagens händelser.

När en kund ansöker om att använda någon av våra finansieringslösningar så genomför Klarna en hård kreditkontroll, som kan påverka din kreditvärdighet och är synlig för andra långivare. De ytterligare sökningarna du ser efter den initiala kontrollen är mjuka kontroller, som inte är synliga för andra långivare, utan bara för dig själv. De påverkar inte din kreditvärdighet. Har du däremot upptäckt fler än en hård kreditkontroll, så hör av dig så att vi kan undersöka saken.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!