Kundernas teknikkrav sätter press på butiker: ”Måste förändra”

"Höjt ribban för vad dagens kunder förväntar sig".

År 2019 blev tufft för modehandeln och särskilt illa gick det för butikerna. Det beror delvis på att butikerna i dag inte har hängt med i den tekniska utvecklingen i tillräckligt stor utsträckning. Det menar i alla fall Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef, på IoT- och mobilitetsföretaget SOTI. Enligt honom har dagens kunder helt andra krav på teknik och möter man inte dem får man svårt att svara upp mot konkurrensen från e-handeln.

De fysiska butikerna måste förändra hur de möter sina kunder om de ska ha någon chans att stå sig i konkurrensen från andra mer digitala företag. Ny teknik som surfplattor i butikerna, chattrobotar och VR-lösningar har alla höjt ribban för den upplevelse som dagens kunder förväntar sig, säger Stefan Spendrup.

Annons

Enligt vår egen undersökning uppger 67 procent av kunderna att de är mer benägna att handla i en butik som använder ny teknik i mötet med kunderna. Två av tre menar också att butiker som använder sig av ny teknik möjliggör en snabbare shoppingsupplevelse.

"Lätt att fastna"

Men även om man lyckas uppfylla kundernas önskemål så tror Stefan Spendrup inte att det är främst e-handeln som butikerna ska konkurrera med.

När butiker lägger ner kan de som är kvar lätt fastna i att fokusera på hur de på bästa sätt kan konkurrera med e-handlarna, men det är fel väg. Istället bör de ta fram en strategi som kompletterar och möter de förändrade shoppingmönster vi nu ser. Butikerna måste börja arbeta efter en mobile-first-strategi i hela sin verksamhet, online som offline, med teknik som digitala skärmar och självscanningsenheter, så att kunder kan hitta det de söker efter, och med mPOS-betalningar och självutcheckningsterminaler. Kan butikerna använda tekniken och göra det på rätt sätt kan de minska sina lager och öka värdet av sin verksamhet.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!