Lager 157 om succésatsningen: ”Vi landar niosiffriga belopp”

Intar ännu en marknad.

Inför sommaren genomförde Lager 157 en storsatsning på sin funktionskategori, där bland annat outdoor-segmentet och träningskläderna ingår. Ett par månader senare står det klart att sortimentet gått hem bland kunderna - just funktionskategorin har nämligen ökat med 50 procent under perioden januari till och med juli, jämfört med samma månader föregående år.

Lager 157 startade med utgångspunkt att stå på kundens sida. Genom att skapa bästa värde för pengarna även i funktionskategorin ger vi fler människor möjlighet att uppleva riktigt bra funktionskläder, kommenterar Johanna Winther, operativ chef på Lager 157.

Annons

Hur stor är försäljningsökningen sett till kronor och ören?

Tyvärr kan jag inte kommentera exakta siffror men vi landar 9-siffriga belopp för helåret i funktionskategorin för vuxna. Med tanke på vår prisbild innebär det relativt stora volymer.

Hur har det gått för era övriga kategorier?

Vi har fin tillväxt i alla kategorier, säger Johanna Winther, och fortsätter:

E-handeln var räddningen i slutet av mars och början av april, men under sommarmånaderna har kunderna i en allt växande grad också hittat tillbaka till fysisk butik. Kunderna rör sig relativt sömlöst mellan e-handel och butik, vilket underlättas av att våra erbjudanden alltid är desamma oavsett om kunden gör ett besök på webben eller i någon av de 48 butikerna.

Förra året gick Lager 157 för första gången utanför Sveriges gränser, detta genom att öppna en e-handel och tillhörande butiker i Norge. Nu meddelar företaget att de aktivt söker nya butikslägen i Norge och att man samtidigt tittar på att lansera bolaget i Finland. Under 2019 ökade Lager 157 sin försäljning med 22 procent och slog för första gången en miljard i omsättning.

Annons