Matsmart lägger 140 miljoner på nytt lager: ”Vår största investering hittills”

Matsmart lämnar Katrineholm.

E-handlaren Matsmart har vuxit kraftigt de senaste åren och planen är att fortsätta i samma stil. Därför investerar företaget nu i ett nytt lager och den automatiserade lagerlösningen AutoStore.

Det nya lagret ska ligga i Örebro och ska serva Matsmarts kunder i Sverige, Finland och Danmark.

Annons

Det är närheten till alla våra kunder på de tre marknaderna, det är möjligheten att kunna fortsätta växa kapacitetsmässigt över 10 till 15 år och det är att säkerställa att vi kan ha en bra kompetensförsörjning framöver. De tre sakerna gör att Örebro är rätt stad för oss, säger Conrad Edgren, Chief Logistics Officer på Matsmart, till Ehandel.

Anställda får följa med

Lagerinvesteringen inklusive automationen är totalt sett på strax över 140 miljoner kronor och då tillkommer kostnaden för lagerhyra. Pengarna kommer bland annat från den kapitalrunda som nyligen avslutades.

LÄS ÄVEN: Matsmart avslöjar planerna efter jätterundan: "Lätt att bli fartblind"

Den här investeringen är den absolut största som vi har gjort som företag. Det här automationslagret kommer att bidra till en lönsam fortsatt utveckling. Logistikkostnaden är en stor del av en e-handlares kostnadsbild och ett sätt att få ner den kostnaden är att jobba just med automation.

Med hjälp av sin kundata har Matsmart kommit fram till att Örebro utgör ett slags centrum för företagets verksamhet. Ett “center of gravity”, som Conrad Edgren beskriver det som. Andra fördelar är att många av bolagets speditörer har terminaler i Örebro och att staden har ett bra logistikläge med närhet till både E18 och E20.

Satsningen innebär att Matsmart lämnar Katrineholm, där man hittills har haft sin verksamhet.

Vi kommer att flytta verksamheten. Så när vi är “up and running” i Örebro så kommer vi inte längre att bedriva någon verksamhet i Katrineholm. Men vår tanke är ju att alla medarbetare som vill och har möjlighet att jobba i Örebro följer med dit. Trots automationen så ser vi att vi kommer att behöva i princip samma antal personer som nu eftersom vi växer så mycket. Och där har vi byggt upp kompetens inom många delar av vår verksamhet och många av våra medarbetare har varit med oss i flera år.

"Har tagit höjd"

För e-handlare som växer snabbt kan det vara svårt att veta hur mycket lageryta man kommer att behöva nästa år, för att inte tala om de 10 till 15 år som Matsmart prognostiserar för. Men Conrad Edgren ser ingen risk för att de har tagit i för lite. Både ytan och automationen går att skala upp och företaget har redan planerat att bygga ut sin logistiklösning i flera etapper. Det innebär att kostnaden för lagerinvesteringen kommer att delas upp över en längre tid.

Annons

Vi har tittat på prognoser efter olika scenarion och då faller scopet inom ramen för att kunna hantera det. Så det har vi tagit höjd för.

Även i Tyskland, där Matsmart går under namnet Motatos, växer bolaget kraftigt. Där hanteras företagets logistik av en TPL-aktör och kommer att fortsätta göra det under överskådlig framtid. Om det är klurigt att komma med en långsiktig prognos för tillväxten i Sverige så är det ingenting mot situationen i den betydligt större marknaden Tyskland, menar Conrad Edgren.

Kan ni skicka från lagret i Örebro till den tyska marknaden också, om det behovet skulle uppstå på sikt?

Nej, vi skulle nog inte göra det. Och det är två stora anledningar till det. Den ena är att mat är väldigt lokalt, man köper märken man känner igen och det ser vi gäller i alla våra marknader. Den andra är att kunder förväntar sig allt snabbare leveranser och då måste man ha närhet till kund. Då blir det svårt att ha ett centrallager på det sättet.

Det nya lagret kommer att ha en yta på 20 000 kvadratmeter och ett AutoStore som innehåller 149 robotar. Matsmart planerar att skicka ut den första ordern från Örebro under det första kvartalet 2022.

Annons