Med den nya strategin siktar Jysk på att stärka sin marknadsposition ytterligare. En central del av planen är att öppna fler butiker i länder där kedjan redan är etablerad, samt att öka närvaron i Europas storstäder.
Expansion är en del av vårt DNA, och vi har redan en stark position på marknaden. Under de kommande åren ser vi en möjlighet att växa ännu mer i de länder där vi redan har butiker och en stark logistikapparat. Vi vill också komma närmare kunderna i några av de största storstäderna, som Madrid, där vi planerar att öppna flera butiker under nästa räkenskapsår, säger Rami Jensen, vd och koncernchef för Jysk.
Med över 3 500 butiker i 50 länder möter Jysk en bred mångfald av kulturer och levnadssätt. Ett exempel på kedjans expansion till nya marknader är de planerade butiksöppningarna i Marocko under våren 2025.
Enligt den nya strategin ska sortimentet anpassas för att möta lokala behov och preferenser.
Vårt Jysk-koncept är en bevisad framgång i många kulturer, men vi har också nått en global storlek där våra kunder har olika sätt att sova på, och där behovet av trädgårdsmöbler eller inomhusbelysning varierar. Vi vill leverera bra lokala erbjudanden som är konkurrenskraftiga och relevanta, säger Rami Jensen.
Under den föregående strategiperioden investerade Jysk 4,7 miljarder danska kronor på att uppgradera över 3 000 fysiska butiker. Nu flyttas fokus till den digitala kundupplevelsen.
Den nya investeringen på minst två miljarder danska kronor är öronmärkt för IT-infrastruktur, e-handelslösningar och andra kundorienterade plattformar. Målet är att kunderna ska kunna handla med Jysk var som helst och när som helst.
Vi måste fortsätta att uppgradera och utveckla våra digitala lösningar för att förbli konkurrenskraftiga. Vi har investerat i vårt stora butiksnätverk, och nu måste våra digitala kontaktpunkter också hänga med för att säkerställa en enkel shoppingupplevelse för kunderna, förklarar Rami Jensen.
Den nya strategin, "Customers’ First Choice", sträcker sig fram till slutet av räkenskapsåret 2028.