ANNONS

Lågpriskedjan om den nordiska e-handelssatsningen - testar nya koncept

Thomas Harsvik
Omsätter 2 miljarder i Sverige.

Den danskgrundade lågpriskedjan Normal har sedan starten 2013 vuxit till en retail-jätte, med över 800 butiker i åtta länder. Nu skriver bolaget ett nytt kapitel med fokus på nya koncept – men med fortsatt tyngdpunkt på sina fysiska butiker.

Normals expansion har varit explosiv. I Sverige omsätter kedjan cirka 2 miljarder kronor och visar ett resultat på över 100 miljoner kronor, enligt det senaste bokslutet. Detta gör den svenska marknaden till en viktig komponent i företagets globala strategi, med cirka 10 procent av Normals totala omsättning.

LÄS HÄR: Lågpriskedjan växer med butiker och e-handel - nära 20 miljarder: "Mycket nöjda"

Men Sverige är inte bara framgångsrikt på butikssidan.

ANNONS

Den 7 februari 2024 smög Normal ut sin e-handel i vårt avlånga land. Till skillnad från traditionell nätförsäljning erbjuder företaget endast så kallade "temaboxar" – färdigpaketerade produktkit. Denna modell prövas samtidigt i Danmark, men ännu har inga planer avslöjats för vidare expansion till andra länder.

I Norge ser sajten exakt likadan ut som den danska och svenska, där e-handel alltså har aktiverats. Sajterna är uppbyggda med samma verktyg, vilket skulle kunna betyda att e-handeln i Norge är ett klick bort. Vi frågade Normal om en lansering också var stundande där.

Vi vill varken bekräfta eller dementera eventuell lansering av e-handel i Norge, säger Thomas Harsvik, Norgechef på Normal.

Företaget satsar dock på mer än bara e-handel. Popup-butiker och kaféer är exempel på andra initiativ som testas i olika regioner.

Normals huvudsakliga verksamhet är fysiska butiker oavsett marknad. Men vi provar olika saker på de olika marknader där vi är representerade, säger Thomas Harsvik.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se