ANNONS

Lågpriskedjan rustar för e-handel i smyg? - "ser möjligheten"

Ted Berggren, vd
Stor investering.

Eko Stormarknad, en svensk butikskedja med 16 varuhus, genomför en stor uppdatering av sitt logistiksystem. Det nya molnbaserade systemet beskrivs ge Eko kapacitet att hantera e-handel, en uppgift som fick Ehandel.se att fråga kedjans vd om planerna.

ANNONS

Det nya systemet ger Eko kontroll över lager, inventering och beställningar i realtid. Enligt pressmeddelandet från leverantören Strongpoint innebär detta att EKO kan "visa sina kunder exakt vad som finns i lager i varje butik samt för e-handel".

Denna formulering väckte frågor hos vår redaktion, eftersom Eko idag inte har en funktion för att genomföra köp online.

När Ehandel.se frågar Eko-gruppens vd, Ted Berggren, om implementeringen innebär att de nu planerar att lansera e-handel, är svaret tydligt:

Vi har inga planer på att starta e-handel, utan ser möjligheten att visa/marknadsföra vår produkter på nätet som vi har i fysisk butik, säger Ted Berggren.

Valet av det nya logistiksystemet beskrivs som ett strategiskt steg för Eko. Systemet hanterar hela kedjans logistik, från godsmottagning till svinn.

Kedjans officiella linje är därmed att använda systemet för att visa produkter på nätet. Samtidigt innebär implementationen att Eko får den tekniska infrastruktur som krävs för att i framtiden även hantera e-handelsbeställningar.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se