Efter ett kämpigt år står inredningsbutiken Peaceofhome äntligen på fötter igen. Grundaren Lisa Rosén startade sitt e-handelsföretag för drygt tre år sedan som ett sidoprojekt. Under 2018 förlitade hon sig på en byrå som lovade att öka sajtens synlighet, men efter ett totalt misslyckande valde hon att lämna tjänsten på sitt ordinarie jobb och istället ta över rodret själv.
Nu har företaget återhämtat sig efter en ganska hård förlust. I höstas bestämde jag mig för att satsa helhjärtat på mitt eget företag, och det är jag väldigt glad över att jag gjorde. Men det krävdes några uppoffringar från min sida för att det skulle kunna gå. Jag hyr ut min lägenhet i Stockholm och bor tillfälligt i min systers fritidshus på landet. Jag har fått prioritera bort en stabil inkomst och fått pussla ihop livet på olika sätt, men vet du vad. Jag har aldrig varit lyckligare, berättar hon för Ehandel.
LÄS ÄVEN: Hennes e-handel sprängde miljonen – använder psykologi
Under 2019 ökade andelen återkommande kunder med hela 30 procent, jämfört med 2018. Men samtidigt sjönk omsättningen med cirka 9 procent och landade på 1 miljon kronor. Med tanke på årets utmaningar är Lisa ändå jättenöjd med utfallet.
Jag hade högt satta mål för 2019, men summa summarum var det ett tufft år. Främst för att jag var tvungen att göra om all annonsering, efter ett samarbete med en byrå. De skulle hjälpa mig men istället slutade det med att jag förlorade väldigt mycket pengar. Så förra året var ett roligt men utmanande år. Jag stängde av all marknadsföring och gjorde om den helt själv. Nu ligger min return on ad spend mellan 6 och 7 gånger pengarna som lägst, och den här byrån låg på mellan 2 och 3. Så det är ju stor skillnad. Men nu äntligen går jag plus, säger Lisa och fortsätter:
Så i fjol tappade jag lite i omsättning, men jag lärde mig väldigt mycket. Något jag dock stolt kan berätta är att förra årets fjärde kvartal motsvarade 40 procent av helårets totala omsättning. Det beror dels på att jag jobbat tillräckligt länge för att få upp trafiken men också på att det är den bästa perioden för e-handlare.
Peaceofhome fick en uppfräschning i fjol. E-handelsbolaget fick bland annat en ny logga och sajten fick nytt utseende, vilket kan ha påverkat konverteringen, menar Lisa.
Under föregående år ökade konverteringen med 90 procent, jämfört med 2018. Och under årets första kvartal har konverteringen redan ökat med cirka 10 procent jämfört med motsvarade kvartal förra året.
Jag har också kommit igång med ett affiliateprogram, det konceptet är enligt mig ett sav de bästa och mest kvalitativa försäljningsmässigt. Det är en trygg säljkanal eftersom man i princip inte behöver ta några risker.
Den största förändringen i fjol handlade om, som ovan nämnt, att Lisa vågade satsa på sin e-handelsdröm vilket kostade henne en hel del andra uppoffringar. Men förutom det skedde det ytterligare en stor förändring som har påverkat företagets utveckling.
Efter vår senaste intervju blev jag kontaktad av en tjej som heter Linda Lindh som hade läst artikeln. I intervjun hade jag sagt att nästa steg skulle bli att börja fundera på att ta in någon, och hon var jätteintresserad. Så vi tog ett möte och nu hjälper hon till med bland annat Peaceofhomes mejl, support och order. Linda har också ett eget e-handelsföretag och vet därför hur det är att driva eget. Det var en helt klockren matchning och en fantastisk vinst från förra artikeln.
Nu, med lite hjälp från Linda, kan Lisa fokusera på andra delar. Framåt är det bland annat fortsatt fokus på att öka varumärkeskännedomen och konverteringen.
Jag kommer att fortsätta bredda sortimentet och mina marknadsföringskanaler. Jag vill också komma igång med inredningsbloggar som genuint riktar sig till min målgrupp och se om jag kan hitta fler samarbeten där. Sen håller jag på att bygga upp en lojalitetsklubb där mina återkommande kunder kan bli belönade och överraskade på olika sätt. Jag har redan drygt 2200 aktiva nyhetsbrevsprenumeranter, och för ett år sedan i mars 2019 hade jag 1500 prenumeranter. Så det är en ökning på cirka 46 procent.
Sen kommer jag också att lägga mycket tid på sajtens hållbarhetsprofil. Jag vill bli mycket mer transparent. Jag har insett att hållbarhet alltid har varit en röd tråd på Peaceofhome. Jag lyfter gärna fram lokala företag och varumärken och min vision är att förena de mer kända och etablerade varumärkena med de små lokala hjältarna på ett och samma ställe. Jag vill värna om lokala designers och hantverkare.
Sist berättade du att Peaceofhome funderade på att expandera till andra marknader, vad är status där?
Planer på en expansion finns fortfarande, men det är dock inget jag har planerat i närtid. Jag har fått släcka andra bränder och fokusera på andra delar, därför har expansionsplanerna fått sättas på paus. Men jag har stöd för att relativt enkelt koppla på ett nytt språk på sajten samt erbjuda och ta betalt i flera valutor, svarar Lisa och fortsätter:
När det väl blir dags för ett kliv utanför gränsen kommer jag nog satsa stort och öppna upp för hela Europa.
Hur ser du på konkurrensen i branschen nu när du har varit igång ett tag?
Jag tycker att det har blivit tuffare för varje år som jag har varit verksam. Även om det inte har varit många år så har de stora jättarna, med starka investerare i ryggen och stora kapital, pressat priserna på marknaden. Ibland till och med under inköpspris, för jag vet ju vad inköpspris ligger på på vissa produkter eftersom vissa distributörer har ensamrätt i Sverige och då köper vi från samma distributörer. Då är det svårt för oss mindre att konkurrera med de priserna.
Men något som jag har fått med mig från när jag jobbade på Booking.com för några år sedan är mentaliteten att inte fokusera på konkurrenter utan på det man själv kan göra bättre och det som man själv är bäst på. Det försöker jag leva efter än idag, för det är så lätt att stressa upp sig över vad andra gör. Det viktiga är att hela tiden gå tillbaka till sig själv och komma ihåg vad kärnan i verksamheten är och vilka fördelar man har med att vara ett mindre företag.