Landade H&M-deal efter rusning: ”Haft kallsvettningar”

"Kan jämföras med Amazon".

Måndagen innan Black Friday, det vill säga den 23 november, infaller Circular Monday som är kampanjhögtidens motståndsrörelse.

Online-skräddaren Repamera var en av de företag som står start bakom Circular Mondays-budskap, och har i år sett en rejäl orderökning under dagen.

Annons

LÄS ÄVEN: Efter starka Black Friday-dissen: ”Aktiva året om”

Det är kul att se att allt fler väljer att stötta cirkulär konsumtion. Vi ökade orderantalet med 200 procent bara under Circular Monday, och slog ett nytt försäljningsrekord, säger Henning Gillberg, vd på Repamera, till Ehandel.

Under förra veckan lanserade H&M även in en genväg till Repameras tjänst i alla sina butiker. Henning berättar att samarbetet ger bolaget stor tillväxtpotential.

Vår vision är att det ska vara enklare att laga och måttanpassa kläder än att köpa nya och vi tar alla beslut därefter. Med detta samarbetet närmar vi oss att uppnå visionen med stormsteg. Vårt varumärke får ju en rejäl skjuts och sköter vi detta bra så kommer vår omsättning få det likaså.

LÄS ÄVEN: Idag: Sellpy flyttar in hos H&M: ”Vi testar hela tiden”

H&M är en stor aktör. Har ni förberett er på ökad arbetsbelastning i och med samarbetet?

Vi har förberett oss och jag har haft kallsvettningar. Produktionen är vår svåra nöt att knäcka, framför allt eftersom jag har höga krav på kvalitet, säger Henning.

Bolaget är baserat i en lokal på 300 kvadratmeter i Malmö och består i dagsläget av två skräddare, och har flera underleverantörer och företag kopplade till sig i staden. Men målet är att växa arbetsstyrkan.

Annons

Vi har inlett nästa utrymme i vår lokal hela helgen. Men det är så himla knepigt att rekrytera snabbt om man vill ha hög kvalitet. Därför rör vi oss mot att bli en plats där skräddare kan hyra in sig. Vi har maskiner, material och kunderna. Vi lär dem jobba på vårt sätt och kvalitetsäkrar allt arbete. Vi har nu redan fått in en skräddare som kommer att hyra in sig här men vi siktar på att fler ska vilja knyta sig till oss, säger Henning och tillägger:

Vårt koncept skulle kunna jämföras med Amazon. Amazon hjälper e-handlare med delar som är jobbiga och vi gör detsamma, fast inom skrädderi.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!