Lanserade sitt bolag mitt i krisen – nu rullar uppdragen in

"Får varje minut flera nya samtal".

Sebastian Malmberg han hade egentligen tänkt att vänta lite till med att lansera sitt företag, åtminstone tills dess att bolagets plattform var klar. När coronakrisen slog till bestämde han sig dock för att det inte fanns någon tid att förlora. Sagt och gjort - i förra veckan gjorde Vembla, som levererar livsmedel och apoteksvaror från lokala butiker hem till privatpersoner, premiär på marknaden.

Tjänsten är för tillfället gratis för äldre personer och andra som befinner sig i riskgrupper att använda och gensvaret hittills har varit enormt.

Annons

Tjänsten behövs tydligt extra mycket just nu. Vi får varje minut flera nya samtal till det telefonnummer vi satt upp. Det är vårt sätt att dra vårt strå till stacken. Just nu behöver alla göra det de kan - stat, företag och privatpersoner - och detta är vad vi kan göra. Det känns självklart för oss att bidra, säger Sebastian Malmberg i ett pressmeddelande.

Har tagit in extra personal

Vembla är egentligen tänkt att fungera som en app, men med tanke på den speciella situation vi befinner oss i har företaget valt att även ta emot beställningar via telefon och mejl. Detta för att även finnas tillgänglig för dem som "inte har en smartphone".

I vanliga fall betalar man maten via appen, men det är en speciell situation nu. Vi har satt upp ett speciellt telefonnummer och fått extrahjälp i form av studenter och praktikanter, för att kunna hjälpa alla som vill och behöver det. Alla får självklart ringa, men vi försöker prioritera de äldre som är i den största riskklassen.

Vembla samarbetar i dagsläget med ett apotek i centrala Stockholm samt med "flera lokala matbutiker".

LÄS ÄVEN: Ny app ska leverera matvaror inom en timme

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!