Search
Close this search box.
ANNONS

Lanserar en digital konstautomat: "Säljer grisen i säcken"

Medgrundaren Gustaf Jansson
Izabella Borowska
izabella@influens.se

Dela artikeln:

"En av få saker man kan köpa utan att veta vad det är".

ANNONS

Afem Art, eller vad grundarna egentligen menar, konst i A5-format. Det är vad Gustaf Jansson och Madeleine Meijer säljer i sin digitala konstautomat.

När vi började spåna på denna idé kom vi ganska snabbt fram till att A5-formatet är den mest optimala storleken. Det är ett lättillgängligt format för konst, exempelvis kan man hänga upp motivet med en nål på en vägg, eller rama in med en snygg ram och passpartou. Det är även prisvärt att ta fram och då även sälja, vilket är en viktig del av den digitala konstautomaten då priset är avgörande när man köper ”grisen i säcken”, säger Gustaf till Ehandel.

Men vad är "en digital konstautomat"? Och vem vill egentligen köpa ”grisen i säcken”?

Afem.se är en e-handelssajt där kunden kan köpa väggkonst i storleken A5. Man betalar 150 kronor, med hemleveransen inräknad, genom en swish-kassa och väntar sedan på att konstverket ska dyka upp i brevlådan. Men vilket motiv kunden får är en överraskning.

Vi saknar en lättsamhet kring att konsumera konst, därför blev det en digital konstautomat. Det finns många typer av ”secret box”-butiker som blivit populära på marknaden. Men konsten då? Tänkte vi. Konsten är tidlös, intressant och hållbar. Det är absolut en av få saker man kan köpa utan att veta vad det är. Samtidigt som man stöttar kulturen och kreativiteten.

I december 2020 testlanserades sajten, och då sålde duon 200 motiv under två veckor. Afem släppte konstautomaten tillsammans med humorpodden AMK Morgon, som gav uppstickaren extra uppmärksamhet.

Vi sålde då 20 procent av den totala kollektionen som ligger på 1000 numrerade exemplar á 50 exemplar per motiv, säger Gustaf och fortsätter:

Under den tiden drev vi Afem som ett hobbyprojekt, men mottagandet från såväl lyssnare som gäster i podden var mycket positiv, vilket var en stor faktor till att vi tog projektet vidare och startade ett bolag för att utveckla verksamheten.

På måndag, den 22 mars, kommer Afem att lansera sin automat officiellt. Men den som redan nu är nyfiken kan smyga in på sajten och beställa hem ett konstverk.

I takt med att vi öppnade upp bolaget Afemart HB och ansökte om Swish Handel så öppnade vi upp sidan för att de på Swish skulle få möjlighet att se över vår utcheckning och köpvillkor. Så sajten kommer att fortsätta vara öppen fram till lanseringen, men det är först då vi kommer att bland annat börja annonsera.

Har ni fått feedback på konceptet ännu?

Ja, mycket positiv feedback från kunder, konstnärer, vänner och familj. Folk tycker att det är nytänkande, att det öppnar upp möjligheter för nya kreatörer att synas, att det är en cool idé och att det är ett kul sätt att köpa konst på.

Det känns lite som att vi hittat en "win-win" för både kunder och kreatörer, och då syftar vi inte enbart på det ekonomiska. Båda parter tycker detta är spännande och roligt.

Grundtanken är alltså att göra konst mer tillgänglig samtidigt som man vill få människor att se på konst mer lättsamt.

Den första kollektionen verk består av motiv från tio olika kreatörer, som bidragit med två motiv var som är numrerade och limiterade. Varje konstnär är handplockad av Gustaf och Madeleine, som även beskriver sitt koncept som "en länk mellan konsument och konstnär".

Att motiven väljs ut slumpvis hoppas och tror vi är en spännande nisch. Vi vill även att det ska vara en kul grej, som syns hela vägen. När motivet från Afem.se hänger på väggen är det inte bara ett motiv utan en överraskning, en kul paketering av konst och en chans för nya kreatörer att nå ut.

Vi vill också att det ska vara lätt att köpa konst i present, kanske istället för en blombukett som vissnar inom en vecka.

Hur har ni valt ut konstnärerna till den här kollektionen?

Till den första kollektionen har vi plockat ut såväl yrkessamma som hobbykonstnärer, kreatörer och fotografer som vi på ett eller annat sätt har en personlig kontakt med. Jag och Madeleine är också en del av denna uppsättning.

Till sommaren kommer vi däremot att påbörja den andra kollektionen och vi har redan nu vidgat våra vyer och hittat en hel del intressanta kreatörer via exempelvis Instagram som vi kommer att ta kontakt med. Hur många som kommer att tillkomma får vi se. Men vi har höga förhoppningar att vi har ett attraktivt erbjudande för våra konstnärer.

Nu förbereder sig duon för att dra igång med marknadsföringen och kasta sig ut på djupt vatten. Man har som mål att sälja slut sin första kollektion, och inom kort släppa en andra.

Att nå ut är, som alltid, en enorm tröskel att ta sig över, speciellt som ny webbshop. Afemart HB har inget större bolag, eller annan finansiär i ryggen. Så vi måste jobba smart för att folk ska se vårt namn, säger Gustaf Jansson och avslutar med:

Sen är vår nisch en utmaning i sig. Trots att vi fått övervägande positiv feedback ligger alltid en oro och maler i bakhuvudet, ”kommer folk våga köpa slumpvist utvald konst”. Men samtidigt vet vi om att våra produkter håller hög kvalitet och att prisbilden är inom rimliga mått för att kunderna ska välja oss.

Dela artikeln: