Larmet efter ett katastrofalt november: ”Står inför en tickande bomb”

Svensk Handel kräver stöd.

Modehandeln har gått på knäna nästan hela året sedan pandemin tog sitt grepp om 2020. Även i november minskade försäljningen i branschen, den här gången med 28,6 procent. Skohandeln har också fört en närmast förödande tillvaro och backade med hela 47,4 procent under månaden.

De utökade restriktionerna som avråder från besök i butik har fullkomligt slagit undan benen för kläd- och skohandeln. I november föll försäljningen med nästan 30 procent i klädhandeln och uppemot 50 procent i skohandeln. Situationen är ohållbar och risken för konkurs håller många företagare sömnlösa på natten, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Annons

Modehandeln har backat med totalt 17,8 procent ackumulerat under året, medan skobranschen har tappat 31,4 procent av försäljningen. Inte ens den skenande e-handeln har kunnat rädda situationen.

E-handeln parerar för en del av försäljningstappen, vilket innebär att läget för de fysiska butikerna är än mer alarmerande. Kläd- och skohandeln har många utmaningar men trängsel i butikerna är inte ett problem för de allra flesta. För att rädda företag och jobb inom modehandeln är statliga stödpaket en nödvändighet. Krisen är här och nu, företagen har inte råd att vänta, säger Mats Hedenström och fortsäter:

Sverige står inför en tickande arbetslöshetsbomb och vi är djupt oroade inför de kommande månaderna. Det handlar om tiotusentals arbetstillfällen bara inom handeln och i förlängningen vilket Sverige vi ska få på andra sidan coronakrisen, avslutar Mats Hedenström.

Annons