Ehandel.se har tagit del av kommunikation som visar hur franchisegivaren agerat i en del av fallen. I ett mejl från en ansvarsroll hos franchisegivaren ställs ett ultimatum till en franchisetagare.
I meddelandet ställdes franchisetagaren inför ett ultimatum: ett medgivande krävdes senast ett visst datum för att processen skulle kunna gå vidare. Om detta medgivande uteblev, förklarade avsändaren att det enda återstående alternativet var att lämna in en konkursanmaning mot bolaget. Man betonade samtidigt att detta var en oönskad lösning, eftersom en konkurs riskerade att medföra stora negativa följdeffekter.
En franchisetagare som Ehandel.se varit i kontakt med beskriver en känsla av att vara trängd.
Jag är totalt och mentalt nedbryten. De utpressar mig nu med samtal och fakturor som kommit in sent. Jag fick en hög med fakturor som var förfallna allihopa.
Konflikten har även lett till juridiska efterspel. Enligt uppgifter till Ehandel.se har formella anklagelser riktats mot Elcykelpunkten (ECP Bikes AB) om att ha agerat på ett sätt som kan liknas vid otillbårlig påtryckning. I underlag som Ehandel.se tagit del av, används hotet om konkursanmaning som bevis för att man velat tvinga fram en konkurs.
Pressen på franchisetagarna beskrivs som mångfacetterad. Flera har vänt sig till ett stödförbund för franchisetagare för att få råd. En företagare berättar att de blivit pressade att skriva på nya avtal som försämrar deras villkor.
Enligt uppgifter till Ehandel.se ska franchisetagare ha blivit pressade att underteckna nya avtal. Efter en juridisk granskning av ett sådant avtal ska det ha framgått att det fråntar franchisetagaren samtliga rättigheter och istället lägger över ett personligt betalningsansvar för alla förpliktelser.
I anmälan hävdas det att franchisegivaren låtit skulder på 1,6 miljoner kronor växa sedan 2023, och krävde sedan att bolaget snabbt skulle gå i konkurs.
Flera av varandra oberoende källor som Ehandel.se talat med menar att händelserna är systematiska.
Vi tror att Elcykelpunkten försöker sätta alla i konkurs och sedan sätta ett av sina bolag i konkurs för att komma ur hyresavtalen.
Enligt källan är det franchisebolaget ECP Bikes AB, som står på samtliga hyres- och franchiseavtal, som riskerar att sättas i konkurs.
"All vinning ska gå till Stockholmskontoret"
En annan källa, med god insyn i en av de drabbade butikerna, bekräftar bilden av en pressad situation.
Det är rena galenskapen här. Folk mår fruktansvärt dåligt. Man har byggt upp det här och trott att en kedja skulle vara en styrka i ryggen, och så sätter de bara käppar i hjulen hela tiden.
De tar åt sig alla möjliga vinningar som butikerna själva skulle ha. All vinning ska gå till Stockholmskontoret.
En företagare sammanfattar känslan:
Istället för att agera som stödjande franchisegivare har Elcykelpunkten agerat som konkurrent, infört höga avgifter och belastat butikerna ekonomiskt. Nu ser vi en våg av konkurser bland nästan alla butiker, vilket tycks gynna franchisegivaren som får tillgång till hela verksamheten.
I ett dokument, ett bestridande av fakturor som Ehandel.se tagit del av, listas en lång rad punkter där en franchisetagare anser att Elcykelpunkten har brustit i sina åtaganden. Kritiken rör bland annat:
Uteblivna tjänster: Grundläggande franchisetjänster och tekniska lösningar har inte levererats, trots löften.
Franchisegivaren som konkurrent: Elcykelpunkten anklagas för att agera som en direkt konkurrent. Det handlar dels om en prisstrategi med "prisdumpning" som källor kopplar till ledningens egna ekonomiska utmaningar, dels om att all central marknadsföring upplevs gå till den egna e-handeln istället för att driva kunder till de fysiska butikerna.
Oavlönat arbete: Flera exempel lyfts fram där butikerna förväntas utföra arbete utan ersättning. Ett exempel som en källa kallar "lite slavhandel" rör förmånscykelavtal med kommuner och landsting, där betalningen går centralt medan butikerna förväntas utföra montering och service gratis. Liknande kritik rör garantiansvar för begagnade cyklar som butikerna tvingas ta utan ersättning, samt att cyklar från centrallagret skickas med fel som butiker förväntas åtgärda.
Bristfällig ekonomihantering: Den centrala ekonomitjänsten kritiseras för att ha orsakat "flera allvarliga problem". Som exempel nämns ett fel i ett bokslut på över 1 miljon kronor och "försenade betalningar av moms och skatter" vid upprepade tillfällen.
Svävande ansvar: Källor uppger att ECP centralt stänger ner sina kundtjänstkanaler vid hög belastning, vilket tvingar butikerna att hantera alla kundärenden. Detta, menar en källa, har bidragit till kedjans försämrade rykte, som nu har ett betyg på 3 på Trustpilot.
Enligt källorna ska Elcykelpunkten ha erkänt flera av bristerna vid tidigare möten men sedan inte genomfört de utlovade åtgärderna. En källa med insyn uppger också att det finns en tystnadskultur på huvudkontoret i Stockholm, där personalen uppmanas att inte tala med varandra.
Elcykelpunkten svarar
Ehandel.se har sökt Jens Hagman, vd och grundare av Elcykelpunkten, och presenterat de allvarliga anklagelserna. Jens Hagman, som är vd för både moderbolaget Green Bikes Group Sweden AB och dotterbolaget Elcykelpunkten Stockholm AB, nekar till samtliga anklagelser.
I ett första mejlsvar kallar han det som sker för en "planerad konsolidering" i en svår marknad.
Som franchisegivare har vi under en längre tid aktivt stöttat våra franchisetagare – både ekonomiskt och operativt – men den vikande marknaden och det faktum att vi verkar inom sällanköpshandeln, som generellt haft det tufft under en längre period, har påverkat flera aktörer i branschen, inklusive oss, och vi centralt bedömer att vissa butikslägen inte har förutsättningar att drivas vidare och vi har därför inte möjlighet att stötta dessa butiker ekonomiskt längre, skriver Jens Hagman.
När Ehandel.se återkommer med de mer detaljerade uppgifterna om uteblivna tjänster, ekonomibrister och anklagelser om "otillbörlig press", svarar Jens Hagman:
Vi vill vara tydliga med att den bild som målas upp inte speglar verkligheten inom Elcykelpunkten.
Han skriver att Elcykelpunkten tagit ett stort ansvar och ofta gått långt utöver vad som avtalats för att stötta butiker.
I praktiken har vi i många fall agerat som "bank" genom att skjuta upp avgifter, hjälpa till med finansiering eller täcka kostnader som egentligen ligger på franchisetagaren. Att enskilda franchisetagare, som fått omfattande stöd, i efterhand väljer att rikta kritik är givetvis beklagligt, men förändrar inte fakta: Elcykelpunkten har i samtliga fall fullgjort sina åtaganden enligt avtal.
Han tillbakavisar påståendet om att tjänster inte levererats, som "felaktigt".
Vi levererar samtliga avtalade funktioner och tjänster löpande. Samtidigt arbetar vi kontinuerligt med att utveckla och förbättra våra system och processer. Vi är öppna med att vi inte alltid har nått hela vägen till våra egna ambitionsnivåer – men det är en naturlig del av ett normalt förbättringsarbete, inte ett avtalsbrott.
Enligt Jens Hagman ligger ansvaret hos enskilda franchisetagare.
Den ekonomiska modell en franchise bygger på är ett ömsesidigt ansvar. När franchisetagare inte fullgör sina ekonomiska och rapporteringsmässiga skyldigheter blir det också svårt för oss att hantera vår del effektivt. Det är inte ett systemfel – det är ett ansvarsfel hos enskilda parter.
Gällande kritiken om att e-handeln konkurrerar med de fysiska butikerna, ger Jens Hagman följande förklaring:
Vi vet att några butiker upplevt att e-handeln ibland konkurrerar med den lokala butiken. Bakgrunden är exempelvis att vi centralt ibland behöver sänka priset på produkter som stått länge i lager för att frigöra kapital och plats för nya modeller. Butikerna sätter dock alltid sina egna priser, men vi rekommenderar att följa de centrala prisnivåerna för att skapa tydlighet och enhetlig kundupplevelse.
Påståendet om "otillbörlig press" menar han är en "felaktig tolkning av normala och nödvändiga avtalsåtgärder" som vidtas när "allvarliga avtalsbrott" uppstår.
Ett flertal butiker har under en längre tid haft en ansträngd ekonomisk situation och själva valt att försätta sina bolag i konkurs. Detta efter att under lång tid inte ha fullgjort sina betalningar av hyror och avgifter. Trots att vi under en längre period stöttat dessa verksamheter ekonomiskt och i praktiken agerat som "bank".
Han avslutar:
Vi har förståelse för att det finns starka känslor när man som entreprenör tvingas sätta sitt bolag i konkurs, men det förändrar inte vårt ansvar att agera korrekt och i enlighet med avtalen. Elcykelpunkten är inne i en konsolideringsfas där vi fokuserar på långsiktigt hållbara lägen och starka entreprenörer. Att vissa franchisetagare med bristande lönsamhet lämnar kedjan är en naturlig del av en sådan process – inte ett tecken på systemfel.
Internmeddelande: "Ytterligare konkurs kan tillkomma"
Dagen efter att den tredje konkursen blev känd, den 22 oktober, skickades ett internt meddelande ut till samtliga franchisetagare via kedjans intranät. Ehandel.se har tagit del av meddelandet, som bekräftar ledningens syn på händelseförloppet.
Som många av er redan känner till har tre franchisedrivna butiker – Helsingborg , Mölndalsvägen i Göteborg och Bredden i Stockholm – under de senaste dagarna försatts i konkurs. Vi vill vara tydliga med att detta är en del av den planerade omstrukturering och konsolidering av vår butiksverksamhet som pågått under en längre tid. Syftet är att skapa en mer hållbar, effektiv och lönsam grund för framtiden.
I meddelandet varnar ledningen även för att fler butiker kan drabbas.
Det är möjligt att ytterligare någon konkurs kan tillkomma på kort sikt, som en del av den pågående konsolideringen.
Finansiell press och ny delägare
Tittar man på bolagen i koncernen syns en finansiell press.
Franchisebolaget ECP Bikes AB, som tecknar avtalen med butikerna, redovisar för räkenskapsåret 2024 en nettoomsättning på cirka 12,4 miljoner kronor och en förlust efter finansiella poster på 3,5 miljoner kronor. I årsredovisningen förklaras förlusten främst med en "nedskrivning av fordringar mot bolagets franchisebutiker". Bolaget erhöll under 2025 en "kapitaltäckningsgaranti" från moderbolaget för att säkra driften.
Samtidigt visar Elcykelpunkten Stockholm AB, som driver kedjans e-handel, en nettoomsättning på 211,1 miljoner kronor och ett positivt resultat på runt 10,8 miljoner kronor för det senast tillgängliga bokslutet 2023.
En gemensam nämnare för hela koncernen är anmärkningar från revisorerna gällande sena betalningar.
- ECP Bikes AB (Franchisebolaget): Revisorn anmärker i den senaste revisionsberättelsen (för 2024) att "vid flera tillfällen under räkenskapsåret har avdragen skatt, sociala avgifter och mervärdesskatt inte betalats i rätt tid".
- Elcykelpunkten Stockholm AB (E-handelsbolaget): Revisorn anmärker för 2023 att "vid upprepade tillfällen" har skatt, sociala avgifter och mervärdesskatt betalats för sent. Även årsredovisningen lämnades in för sent.
- Green Bikes Group Sweden AB (Moderbolaget): Revisorn anmärker för 2023 att "vid fyra tillfällen under året har preliminär skatt betalats för sent". Även här har årsredovisningen lämnats in för sent.
Det är två helt olika bilder som målas upp av situationen. Från ledningens håll en nödvändig och planerad sanering av olönsamma lägen. Från franchisetagare en bild av entreprenörer som känner sig vilseledda, motarbetade och systematiskt pressade i konkurs.