Last mile-uppstickaren blöder pengar – slaktar värderingen

Bolaget tvingas ta in mer kapital.

Last mile-bolaget började att dyka upp i media under sommaren 2021. Kavall var den nya heta budaktören i Stockholms innerstad. Konkurrensen var förvisso hård.

Men affärsmodellen beskrevs som stark av grundarna, som har inspirerats av liknande tjänster i andra delar av världen. Affärsmodellen: leverera matkassar från darkstores, med hjälp av bud på elcyklar.

Annons

Kavall skulle växa snabbt så in i Norden i Norden med sitt erbjudande om matleveranser på 10 minuter fram till dörren. Målet var att sno marknadsandelar från den traditionella dagligvaruhandeln.

Tvingades lägga ner i Finland

Innan inflationen slog till med full kraft under förra året flödade riskkapitalet in i techiga startups, som värderades upp rejält.

Kavall värderades exempelvis till över en halv miljard i augusti i fjol. Bland ägarna hittade vi tunga bolagsnamn som Inbox Capital, VNV Global, Bonnier Ventures, Kry-grundaren Fredrik Jung-Abbou, Voi-chefen Fredrik Hjelm och logistikbolaget Bring. Men under samma månad kom första bakslag. Kavalls satsning i Finland hade redan hunnit bli för kostsam och satsningen i grannlandet lades ner.

Den senaste tidens utveckling på finansmarknaden har tvingat oss, som en startup, att fatta svåra beslut, skrev bolaget i ett mejl till sina finska kunder i somras.

Värderingsras från halv miljard

Kavall har totalt fått in en kvarts miljard i riskkapital. Men bolaget är långt ifrån lönsamt och nu behöver man ta in mer pengar. Närmare bestämt 40 miljoner, rapporterar Breakit som granskat bolagshälsan.

Värderingen ligger i skrivande stund på långt ifrån en halv miljard – utan på 60 miljoner. Det rör sig om en värderingsslakt på närmare 90 procent, från toppen i somras.

I januari gjorde Kavall en förlust på -10 miljoner, enligt sajten, och nu i februari väntas förlusten öka med ytterligare -9 miljoner. Nu måste kunderna lägga mer pengar vid varje köptillfälle, är budskapet till investerarna. Den genomsnittliga ordern behöver ligga på 350 kronor och antalet frakter per cyklist måste öka med drygt 30 procent till 4,2 leveranser per timme.

Annons
Annons