Låsta dörrar sabbar hemleveranser – här är logistikbolagets förslag

"Underlättar för oss".

De digitala låsen blir allt vanligare i svenska hem. Men många avstår fortfarande på grund av den höga kostnaden eller rädslan för att det ska hackas. Oavsett vad är de en del av en digitaliseringsprocess som fått en extra skjuts under pandemin.

Digitala lås kan också underlätta för logistiken inom e-handeln. Plötsligt öppnas möjligheten för konsumenten att inte behöva sitta och vänta på den nya TV:n, som istället kan levereras in direkt i hemmet medan man själv är ute och flanerar. Eller så kan något levereras direkt till sommarstugan innan man själv är på plats. Nu slår logistikbolaget Best Transport ett slag för digitala lås, som man menar skulle göra vardagen enklare både för konsumenten och dem själva.

Annons

De stora fördelarna är att vi kan leverera paket när ingen är hemma. Digitala lås på porten underlättar för oss att komma in i bostadsbyggnaden. Låsta portar är idag en stor anledning till misslyckade hemleveranser även om vi alltid ringer mottagaren när vi kommer fram till adressen. Med digitala nycklar kan vi få access till bostadsbyggnaden vilket medför att vi kan leverera när mottagare blir svåra att komma i kontakt med, inte vill bli störda eller inte önskar vara hemma, säger Jimmy Swalén, affärsutvecklare och ansvarig för hemleveranser på Best Transport, till Ehandel.

"Inget möte krävs"

Logistikbolagen ser alltså stora fördelar med digitala lås, som öppnar för helt nya möjligheter. Men hur är det egentligen med säkerheten? Att släppa in ett bud hemmet kan kännas otryggt, kanske extra mycket på distans. Men Best Transport menar att dessa leveranser kan skötas lika tryggt och säkert som de traditionella "lämna utanför dörren".

Låsen öppnas inte på distans av konsumenten när leveransen ska ske. Konsumenten får en fråga om leveransen ska ske innanför dörren redan när leveransen bokas in till Best av e-handlaren. Om bekräftar "in home-leverans" delas en digital engångsnyckel ut till oss som leveransbolag. Våra förare får således tillgång till att låsa upp dörren vid leveransen i samband med specifika tidsfönster. I vårt samarbete med Glue filmas alltid leveransen. När föraren, med hjälp av handdatorn, låser upp dörren aktiveras kameran. Hela leveransprocessen filmas och skickas direkt efter avslut till konsumenten som ett leveranskvitto. Egendomsförsäkring skyddar även konsumenten från skada eller förlust av lösöre, säger Jimmy Swalén.

Våra "in home-leveranser" ska alltid lämnas direkt innanför dörren. Föraren behöver aldrig gå in i bostaden. Denna leveransmetod kan även vara ett säkert sätt att leverera på under covid-19 eftersom ingen signatur eller möte mellan individer krävs. Man kan vara hemma men ändå ge föraren ok att låsa upp dörren och lämna leveransen tryggt inne i hemmet.

Därför vill svenskarna investera i digitala lås:
Att inte behöva fysiska nycklar, 39%
Att kunna släppa in vänner och familj när jag inte är hemma, 25%
Att ha koll på när övriga personer i hushållet kommer och går, 17%
Att kunna släppa in städhjälp eller hantverkare, 16%
Att kunna släppa in bud vid hemleveranser, 13%
Vet ej, 34%

Därför avstår svenskarna digitala lås:
Kostnaden är för hög, 35%
Jag har inte användning för ett digitalt lås, 35%
Jag är orolig för att låset skulle kunna hackas, 30%
Jag är orolig för att låset kommer krångla till följd av att tekniken inte är tillräckligt utvecklad, 28%
Jag är osäker på om min försäkring täcker digitala lås, 11%
Vet ej, 14%
Källa: Best Transport

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!