Låter kunderna klimatkompensera sitt kaffe – ”oväntat mycket”

Smyglanserade i fredags.

E-handlaren Nybryggt.nu slår ett slag för hållbarhet och erbjuder nu sedan i fredags kunderna att klimatkompensera för det kaffe man köper på sajten.

Det är frivilligt att klimatkompensera, så det är en extra kostnad som kunder kan lägga till i kassan. Så i dagsläget inget måste, säger Karsten Deppert, som driver Nybryggt.nu, till Ehandel.

Annons

Vi har inte kunnat få bra information från leverantörer och producenter, så just nu räknar vi på de maximala värden som kaffe kan släppa ut när vi gör beräkning. Vi räknar även med en så osmidig transport som möjligt - det vill säga att vi tar i. Och då hamnar priset på allt från några kronor till 20 till 30 kronor per order, beroende på den mängd som beställs. Så det är en rätt låg kostnad, fortsätter han.

När informationen från leverantörer och producenter börjar trilla in efter semestertiderna så tror man att det frivilliga prispåslaget kan bli ännu lägre. Kanske till och med mindre än en krona för vissa enklare order.

Men just nu är det frivilligt och vi har valt att hellre ta lite för mycket än för lite. Alla pengar går till klimatkompensering hur som helst och vi tror inte att det gör kunderna något om det klimatkompenseras lite mer än det behövdes i värsta fall.

Men hur många är egentligen villiga att betala extra för sitt kaffe? Faktiskt en ganska betydande andel visar det sig initialt, trots att man ännu inte marknadsfört tjänsten.

Sedan i fredags har runt 10 procent av kunderna använt funktionen, vilket är oväntat mycket. Antagandet var 1 till 10 av kunderna, och då vi inte ens aktivt informerat kunderna så känns det bra att redan ha 10 procent. Dock är det endast under några få dagar, så den siffran kan ju ändras över tid, säger Karsten Deppert.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!