Lättklädd kvinna med kalsonger blev för mycket – inlägget fälls

"Saknar koppling".

Kalsongvarumärket Petters Underwear blev anmälda till Reklamombundsmannen (RO) för ett inlägg på sitt instagramkonto.

Inlägget innehöll en kvinna till synes klädd i svart bh och vita sneakers hållandes i ett par kalsonger. Under inlägget återfinns bildtexten: ”Be the best version of yourself, be a captain!”

Annons

Alldeles för magstarkt, tyckte en privatpersonen och tog det raka vägen till RO.

Anmälaren anser att en avklädd, sexualiserad kvinna är helt irrelevant för produkten och därför mycket nedvärderande och sexualiserande för kvinnor i allmänhet, står det att läsa i anmälan.

Petters Man Underwear AB har fått möjlighet att yttra sig i samband med anmälan, men har inte gjort det. Och Reklamombudsmannen väljer att utan några förbehåll gå på anmälarens linje och fäller inlägget. Motiveringen lyder som följer:

Reklam som framställer personer som sexobjekt, exempelvis genom klädsel, pose och miljö, på ett sätt som kan anses nedvärderande är objektifierande och anses könsdiskriminerande enligt praxis. Vad som är nedvärderande påverkas bland annat av om framställningen av personen har en koppling till produkten samt hur och var reklamen har exponerats, förklarar RO.

Reklamombudsmannen finner att bilden i reklamen ger intryck av att kvinnan endast är klädd i bh och sneakers och att hon därför framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan saknar koppling till de marknadsförda kalsongerna vilket är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.

Annons