Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Lekmer satsar på robotlager hos Schenker Logistics

Lekmer satsar på robotlager hos Schenker Logistics
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Häromdagen berättade vi att Nelly och Lekmer skulle separera. Det gemensamma lagret i Falkenberg ska nu bli Nellys och Lekmer flyttar till Schenkers lagerlösning i Arlandastad. Där kommer leksakerna nu istället bäras runt av robotar.

ANNONS

Schenker Logistics har en stor lagerverksamhet i Arlandastad, i Stockholm, som man byggde 2009. Den initiala storleken på 24 000 kvadratmeter blev snabbt för liten och har utökats flera gånger. Nu ska det finnas två byggnader på cirka 31 000 kvadratmeter styck och båda är så kallade "open warehouses" för tredjepartslogistik.

Lekmer har nu valt att placera sitt lager hos Schenker Logistics och lokalerna i Arlandastad som sägs vara mycket moderna.

– Vi har byggt upp en lager- och hanteringslösning för Lekmer som vi i är ensamma om i Europa. Lösningen har en produktivitet som överträffar alla manuella lösningar i branschen, säger Anders Holmberg, Business Development Manager på Schenker Logistics.

Lagerlösningen för Lekmer har bland utvecklats av Swisslog. Ett företag som vi vet jobbar med AutoStore, ett automatiserat lager som exempelvis Komplett använder. Det ska dock inte vara dessa robotar som kör omkring hos Schenkers tredjepartslogistik i Arlandastad.

– Nej det är inte en AutoStore lösning. Den delen av lösningen som är automatiserad är så med en CarryPick lösning, säger Anders Holmberg.

Hyllorna kommer till plockaren

CarryPick är en lagerlösning som inte är helt olika den Amazon använder sig av och som de för tre år sedan köpte upp för närmare 800 miljoner dollar.

– Det är en likadan lösning som Amazons Kiva systems där vi arbetar med hyllor som flyttas till plockaren med hjälp av små ”robotar” AGV:er. På så sätt så sparar vi tid och kan få ett riktigt effektivt plock. Lösningen är flexibel på så sätt att vi använder ”normala” hyllor och kan i princip stoppa in de flesta typer av kunder direkt utan ombyggnad, säger Anders Holmberg.

Medan AutoStore potentiellt är effektivare om man har en mer stationär och fast lösning, samt kan bygga på höjden, så är alltså Kiva och CarryPick mycket mer flexibla. Detta är förstås något som är viktigt för en tredjepartslogistiker som Schenker Logistics som måste kunna hantera flera olika typer av e-handelskunder.

Automation är framtiden

Nedanför kan ni se en video på hur CarryPick fungerar i verkligheten. En lösning som Lekmer nu kommer använda sig av i Arlandastad.

– Vi får tillgång till större lageryta och ett automatiserat varuflöde, vilket leder till snabbare orderhantering med högre kvalitet till lägre hanteringskostnader. Vi räknar med att lagerflytten kommer att leda till ännu nöjdare kunder och betydande resultatförstärkningar inom Lekmer, säger Fredrik Palm, VD på Lekmer.

Schenker Logistics meddelar att de växt ganska kraftigt de senaste åren, både i yta och kunder när det kommer till tredjepartslogistiken, och det är inte bara Lekmers lager man tar hand om.

– Vi har ett antal e–handelskunder, bland annat Mediamarkt, Twilfit, Granngården och Joy. Vi ser detta projekt och Automation som väldigt strategiskt för framtiden, avslutar Anders Holmberg.

Dela artikeln: