Lengow lanserar nytt smart prisbevakningssystem

Lengow är ett verktyg för e-handlare som vill effektivisera sin marknadsföring på nätet, bland annat via prisjämförelsesajter. Nu släpper man ett nytt verktyg som gör att e-handlare kan bevaka, analysera och reagera på sina konkurrenters priser

För drygt ett år sedan lanserades det franska optimeringsverktyget Lengow i Skandinavien. Ett verktyg för e-handlare som marknadsför produkter hos prisjämförelsesajter, marknadsplatser eller sökmotorer. Nu släpper man ytterligare en nyhet, ett smart prisbevakningssystem för e-handlare kallat Lengow Price Watch.

– Många e-handlare söker idag efter ett snabbt sätt att kunna bevaka sina konkurrenters priser. I Skandinavien är det idag få leverantörer som erbjuder ett lika utvecklat prisbevakningssystem och ingen ger idag möjligheten att kunna kombinera både prisfilshantering och automatisk prisbevakning i samma system, säger Mickael Froger, medgrundare och CTO hos Lengow.

Annons

Vad det rör sig om är alltså en integrering av ett prisbevaknings-system som tillåter e-handlare att bevaka, analysera och reagera på sina konkurrenters priser.

– Det är lika viktigt att göra en konkurrentanalys som att hantera sina onlinekampanjer på sina olika kanaler. Lengow erbjuder nu två verktyg i ett, varje e-handlare kommer att kunna övervaka sina konkurrenters priser och kunna agera utifrån resultaten för att till exempel skicka de produkter där e-handlaren är som mest konkurrenskraftig, säger Mickael Froger.

Använder inte kunders prisfiler

Med Lengow Price Watch kommer e-handlare att kunna placera sin konkurrents produkt-URL jämte sin egen produkt. En robot ser sedan till att hämta all information som finns tillgänglig i produktfilen som till exempel pris, fraktkostnad och reapris om det finns.

Jämförelsen kan för tillfället göras på två olika sätt. Manuellt där e-handlaren sätter själv sina konkurrenters produkt-URL:er jämte sina egna, eller via import där e-handlaren skickar en excel-fil som innehåller en lista på konkurrenternas URL:er gentemot sina egna produkter.

Inom kort kommer även ett automatiskt verktyg som automatiskt scannar en sida för att matcha konkurrenters URL:er med de URL:er som finns i produktkatalogen i Lengow.

Man vill dock noga poängtera att Lengow inte kommer att använda sina kunders prisfiler eller någon annan form av intern information för att få fram priser.

– Lengow har inte rätt att göra det och har aldrig heller haft intentioner att göra på detta sätt. Vi har skapat detta verktyget därför att våra kunder har efterfrågat det. I själva verket var det viktigt för e-handlarna att kunna analysera sina konkurrenters priser och därefter kunna agera på sina egna priser säger Jérémie Peiro, medgrundare och försäljningschef på Lengow.

Annons

Källa: Press

Annons