Search
Close this search box.
ANNONS

Lensway testade nytt - fick 15 000 inloggningar direkt

Lisa de Paula, vd pรฅ Lensway Group, och Karin Giertta, marknadschef pรฅ IDkollen
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Mest fรถrvรคntade metoden".

ANNONS

Lensway ville gรถra inloggningen fรถr medlemmar sรคkrare och vรคnde sig dรคrfรถr till en vรคlbeprรถvad tjรคnst, BankID. Pรฅ sรฅ sรคtt ska man bรฅde sรคkra tillgรฅngen till, samt skydda personliga uppgifter. Det innebรคr ocksรฅ att tappade lรถsenord inte lรคngre blir ett problem.

Identifiering via BankID ska รคven underlรคtta fรถr kundtjรคnst, som dรฅ vet vem de hjรคlper vid kontakt.

BankID รคr ju den mest anvรคnda och mest fรถrvรคntade metoden fรถr att identifiera sig digitalt i Sverige. Dรคrfรถr var en implementation av denna metod ett naturligt steg fรถr att erbjuda vรฅra kunder en bรคttre och fรถrenklad kundupplevelse, sรคger Malin Pettersson, Head of Digital Store & Infra pรฅ Lensway Group, i ett uttalande.

Redan efter 14 dagar hade man 15 000 inloggningar med BankID, vilket innebรคr att hรคlften av kunderna anammade den nya lรถsningen direkt.

Den nya inloggningsmetoden togs fram i samarbete med IDkollen.

Att Lensways kunder genast fick 50 procent av inloggningarna via BankID efter 14 dagar visar att konsumenterna รคr redo och vana att verifiera sig med BankID. Dock รคr inte alla e-handlare riktigt redo att erbjuda sina kunder sรคkerhet till sina personliga data. Det kan bero pรฅ att de inte tar kundsรคkerheten pรฅ allvar eller att de lever i ovisshet att man behรถver skydda personliga uppgifter enligt dataskyddslagar, sekretesslagar och GDPR, sรคger Karin Giertta, marknadschef pรฅ IDkollen, till Ehandel.

Dela artikeln: