Inredningsföretaget Lexington Company presenterade i dag nya siffror för det senaste kvartalet. Perioden gäller för april till juni månad i år.
Enligt den senaste kvartalsrapporten omsatte de 47,2 miljoner kronor. Detta jämfört med 54,5 miljoner kronor för samma period förra året. EBITA-resultatet uppgick till -10,9 miljoner kronor, vilket kan jämföras med -4,8 miljoner för samma period 2018.
Företaget grundades 1997 och har 28 egna fysiska butiker i Norden och USA. Deras webbshop finns på 18 olika marknader. I våras kunde vi på Ehandel berätta att Lexingtons e-handel hade ökat.
LÄS ÄVEN: Lexingtons e-handel ökade med 45 procent
E-handeln ökade med 23 procent
I rapporten skriver Lexington att de under året stängt tre egna butiker i Sverige. Även två franchisebutiker i Sverige håller på att stängas. Men Lexingtons egen e-handel går det däremot bra för. Under första halvåret har försäljningen online ökat med 23 procent.
Arbetet med att koppla ihop den egna online-handeln med våra fysiska butiker har fortsatt och ”click and collect” modellen är igång med en positiv start, liksom att handla online direkt i alla våra butiker, skriver företagets vd Kristina Lindhe, i ett pressmeddelande.
Företaget har även valt att samarbeta med influencers för att kunna nå ut mer i sina digitala kanaler.
Ser över ekonomin
På grund av kedjans dåliga resultat har de beslutat sig för att se över sina kostnader. Det betyder bland annat att de sannolikt kommer att stänga fler butiker.
Vi har redan beslutat om ett antal kostnads-besparande åtgärder som tre butiksstängningar, omförhandlade hyror, senareläggning av rekryteringar som kommer att ge resultatförbättringar. Nu kommer det här arbetet att prioriteras ytterligare och planen är att vi ska minska kostnaderna med drygt 10 miljoner kronor under det närmaste året.
I nuläget räknar kedjan med att stänga två till tre butiker som inte går med vinst. De skriver även att de kommer att minska sitt lager och dra ner på sortimentet för att frigöra mer kapital.