Lidl vägrar e-handel i Sverige: ”Vi tror att vi har gjort rätt”

"Framtiden får utvisa".

Lågprisdagligvarukedjan Lidl bedriver e-handel i en rad olika länder, men inte i Sverige. Nu avslöjar landschefen Johan Augustsson att det är ett medvetet val och att företaget noga följer utvecklingen i Sverige. Det rapporterar Dagens Industri.

Anledningen till varför man inte satsar på e-handel i Sverige är att Lidl inte har "hamnat på efterkälken" med sin fysiska satsning. Det går med andra ord så pass bra för de fysiska butikerna att man inte behöver ha en e-handelsverkamhet.

Annons

Tillväxtmässigt har vi inte hamnat på efterkälken, snarare tvärtom. Så om vi hamnar på efterkälken i e-handel får framtiden utvisa, säger Johan Augustsson till sajten.

Vi tror fortfarande att vi har gjort rätt genom att i nuläget satsa på våra fysiska butiker, och vi förnekar inte att e-handeln blir en viktig del i framtiden.

Under det senaste räkenskapsåret ökade Lidls försäljning i Sverige med nio procent. Man öppnade dessutom 14 nya butiker, och kommer att slå upp dörrarna till lika många i år.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!