ANNONS

Lindex-chefen om omni-lanseringen: "Överträffat våra förväntningar"

Susanne Ehnbåge klipper bandet och Caroline Öhgren, Chief Commercal Officer
Klick och butik.

Det är mer än bara en butiksöppning. När Lindex nu slår upp portarna till sin första fysiska butik i Danmark är det startskottet för en ny fas i kampen om de nordiska kunderna. Butiken ska inte bara sälja kläder, den är navet i en hybridstrategi där e-handeln får en fysisk hemvist. För Ehandel.se berättar Caroline Öhgren, Chief Commercial Officer, om en premiär som överträffade alla förväntningar och de digitala tjänster som ska rullas ut härnäst.

ANNONS

Den strategiska platsen är Rødovre Centrum utanför Köpenhamn, en knutpunkt med stark kundtrafik. Här har Lindex etablerat sin 600 kvadratmeter stora butik som ett första fysiskt landmärke på den danska marknaden. Målet, enligt vd Susanne Ehnbåge, är att bygga relationer och skapa en shoppingupplevelse där den digitala och fysiska handeln smälter samman.

Det är fantastiskt roligt att vi äntligen öppnar vår första egna butik i Danmark och tar nästa steg i vår internationella expansion. Här vill vi bygga starka kundrelationer, göra vårt varämärke mer tillgängligt och erbjuda våra danska kunder en inspirerande shoppingupplevelse som förenar det bästa av fysisk och digital handel, säger Susanne Ehnbåge.

Och mottagandet lät inte vänta på sig. Enligt Caroline Öhgren, Chief Commercal Officer, visar kundernas respons att strategin fungerar.

Öppningen har verkligen överträffat våra förväntningar! Det har varit fantastiskt att se hur många kunder som besökt butiken, handlat och uppskattat både vårt sortiment och våra aktiviteter. Det bekräftar att vi erbjuder något som verkligen efterfrågas på den danska marknaden, säger hon till Ehandel.se.

Redan från start fungerar butiken som en servicepunkt för e-handeln, där danska kunder kan hämta och returnera sina onlinebeställningar. Enligt Caroline Öhgren är detta en fundamental del av erbjudandet för att knyta den digitala affären närmare kunden.

Butiken spelar en central roll i upplevelsen av vår e-handel och skapar en ännu mer personlig kontakt med kunden, säger hon.

Nästa steg i att sudda ut gränserna mellan kanalerna är redan planerad. Under första kvartalet nästa år lanserar Lindex möjligheten för kunder att beställa slutsålda varor direkt i butiken, för leverans till butiken eller hem. Det är en tjänst som förvandlar ett "nej" på grund av en saknad storlek till en genomförd affär.

Det är ett uppskattat servicekoncept som stärker den sömlösa kundresan, säger Caroline Öhgren.

Men expansionen i Danmark har precis börjat. Företaget ser öppningen som ett långsiktigt åtagande och planerar för fler butiker under 2026, både egna och via partnerskapet med Magasin du Nord.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se