Lindex reklam fälls – ”en flyktig kontakt”

"Ska inte upprepas".

Lindex annons har fällts av Reklamombudsmannen.

Den anmälda reklamen som modeföretaget har använt sig av placerades i ett rea-utskick som gick ut till företagets e-postprenumeranter. Bilden föreställer en kvinna klädd i en stickad tröja, och på bilden står texten ”Online Sale”.

Annons

Personen som anmälde Lindex för vilseledande reklam reagerade på att just den tröjan som kvinnan bär på bilden inte var på rea.

Lindex svarar att företaget håller med om att det inte blev rätt, och kommer att se över sin information och sina rutiner för att misstaget inte ska upprepas.

Reklamen ska be­dömas utifrån hur den rimligen uppfattas av en genomsnittskonsument vid en flyktig kontakt. Konsumenter i allmänhet antas ha en rimlig grad av erfarenhet, kunskap och sunt förnuft samt förväntas vara rimligt upp­märk­samma och förståndiga. Målgruppen i detta fall består sannolikt av en bred grupp konsumenter som kan tänka sig att handla kläder på Lindex.

Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att den stickade tröjan som syns i reklamen omfattas av realisationen. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver RO.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!