Linum skruvar upp satsning på Amazon – laddar för nylansering

"Har visat sig vara en framgångsfaktor för oss".

Vi har tidigare rapporterat om hur Amazon hade det kämpigt med att attrahera svenska e-handlare i samband med att bolaget lanserade här. Men med Linum är det precis tvärtom. Bolaget har satsat hårt på Amazon för att nå ut i Europa och nu skruvar man upp tempot ytterligare på plattformen.

I april öppnar man nämligen egna butiker hos e-handelsjätten i Italien, Spanien och Holland. Dessutom har man lager i såväl Tyskland som Frankrike och kan nå i princip hela Europa.

Annons

Vi har nu egna, språkanpassade butiker i Tyskland, Frankrike och Sverige samt nyöppnade i Italien, Spanien och Holland. Att finnas närvarande på det lokala språket, har visat sig vara en framgångsfaktor för oss, säger Emma Möllare, Digital Project & Marketplace Manager på Linum.

Bolaget lämnade däremot Amazon.com, då USA blev en marknad man inte riktigt fick grepp om. Istället lades mer fokus hemmavid och som ett led i det har bolaget nu inlett ett samarbete med Amazonspecialisten Amzello, som kommer att få sköta kampanjdriften.

Linum har funnits på Amazon i fyra år och de har tack vare det, byggt upp hög intern kompetens om hur Amazon fungerar. Genom vårt samarbete tillför vi nu ännu mer Amazonkompetens och vi ser fram emot att få vara en del av deras ökade satsning i Europa, säger Anton Säwström, vd på Amzello.

"Tittar på logistiklösningar"

Linum säger att de i dag omsätter miljoner via Amazons marknadsplatsupplägg, men i samband med Brexit uppstod det svårigheter i England. Men det ska det bli ändring på nu. Tanken är att man ska göra comeback i Storbritannien i stor stil till sommaren.

Vi är inne i en förstudie kring affären och just nu tittar jag mycket på logistiklösningar, flöden och kostnadsprognoser. Det är viktigt att alla delar är genomarbetade inför en nylansering då allt ska fungera så smidigt och kostnadseffektivt som möjligt, säger Emma Möllare.

Annons