Search
Close this search box.
ANNONS

Lista: De hetaste och kallaste varorna i e-handeln just nu

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Har seglat upp som en supertrend".

ANNONS

I tider nรคr konsumenterna hรฅller extra hรฅrt i slantarna kan det vara avgรถrande att nรฅ konsumenterna med rรคtt produkter nรคr de รคr ute och shoppar runt.

Men dรฅ gรคller det ocksรฅ att veta vad som gรฅr bra just nu. Det har Prisjakt tagit reda pรฅ och det รคr framfรถr allt en kategori som sticker ut riktigt ordentligt. Svenskarna fortsรคtter nรคmligen att preppa, sรฅ beredskapsvaror slog nya rekord i februari.

Det รคr tydligt att konsumenterna pรฅverkas av vad som hรคnder i samhรคllet. Krisvaror har seglat upp som en supertrend sedan svenskarna uppmanades att fรถrbereda sig fรถr krig, och Alla hjรคrtans dag inspirerar till presenter. Men sportutrustning รคr inte lika intressant som i fjol. Kanske ser konsumenterna mรถjligheter i att lรฅna och hyra utrustning fรถr att kunna utfรถra sina aktiviteter, sรคger Isabella Ahmadi, konsumentexpert pรฅ Prisjakt, i en kommentar.

Den stรถrsta รถkningen sรฅg preppingkit, som รถkade med hisnande 30 500 procent. Vattendunkar steg med 443 procent, fรถrsta hjรคlpen-lรฅdor med 205 procent och vattenreningsprodukter med 158 procent.

Dรคr emellan verkar man dock vilja fรถrlusta sig med drycker och godsaker. Pรฅ andra plats hittar vi nรคmligen รถltappar, som รถkade med 8 303 procent och dรคr bakom drog intresset fรถr glassmaskiner ivรคg med 502 procent.

Priserna sjรถnk

Samtidigt kunde konsumenterna รฅtnjuta lรคgre priser i e-handeln under februari. De sjรถnk nรคmligen med 1,3 procent, efter att tidigare รถkat med i snitt 0,8 procent under januari. Allra mest dalade priserna i kategorin mobiler och GPS, med ett fall pรฅ -3,36 procent.

Inflationen har dรคmpats och rรคntan vรคntas sรคnkas snart, vilket gรถr att konsumenterna kan se fram emot ljusare tider. Redan nu tycks man bรถrja leka med tanken pรฅ dyrare inkรถp som sรคngar. Sรคllankรถpsvaruhandeln har haft en tuff period nรคr hushรฅllen pressats ekonomiskt, men en vรคndning kan eventuellt vara pรฅ gรฅng, sรคger Isabella Ahmadi.

Kรถpintresse i februari 2024:

  • Preppingkit +30 500%
  • ร–ltappar +8303%
  • Glassmaskiner + 502%
  • Vattendunkar + 443%
  • ร„ggkokare +256
  • Fรถrsta hjรคlpen-lรฅdor +205%
  • Stugor & bodar +163%
  • Vattenreningsprodukter +158%
  • Gรฅvoboxar, set & multiprodukter +130%
  • Spabad & badtunnor +129%
  • Gummistรถvlar +110%
  • Stormkรถk +60%
  • Multikokare +30%
  • Sรคngar +23%
  • Parfym +19%
  • Mobiltelefoner -1%
  • Smarta klockor -8%
  • Skidor -9%
  • Laptops -13%
  • Surfplattor -18%
  • TV-apparater -20%
  • Skridskor -20%
  • Hรถrlurar -24%
  • Lรถparskor -27%
  • Airfryers & fryers -28%
  • Sexleksaker -53%
  • Spelkonsoler -55%

Statistiken bygger pรฅ prisdata frรฅn hundratusentals produkter och hur mycket klick de fรฅtt under perioden 1 till 28 februari.

Dela artikeln: