Livsmedelsbutik utökar sin service med skåpmat

De postbox-liknande skåpen har sakta men säkert letat sig in i e-handelsvärlden. Att låta kunder hämta ut sina nätköp när det bäst passar, gör att e-handlare kan erbjuda bättre service och öka bekvämligheten. Nu hoppar den brittiska nätlivsmedelsbutiken Ocado på tåget.

Amazon har under de senaste åren placerat ut sina postbox-liknande skåp i butiker runt om i USA. Efter det har vi sett Walmart prova något liknande och även fristående aktörer har testat konceptet, som till exempel Swapbox och numera nedlagda BufferBox.

Nu har den brittiska livsmedelsbutiken på nätet, Ocado, fått upp ögonen för fenomenet. Till en början har man testat skåpen vid sitt huvudkontor, men redan nu finns det planer på expansion.

Annons

– Vi har experimenterat en del med fysisk upphämtning. Vi har kört inledande experiment med skåp och upphämtning i våra egna lokaler och vi ska testa skåpen på externa platser inom kort, säger Ocados vd, Tim Steiner.

Rivalerna redan ute

Var skåpen kommer att placeras ut avslöjar man inte i dagsläget men rivalerna Tesco och Asda har redan satsat på den här typen av skåp i Londons tunnelbanestationer. Det i ett försök att utöka sina flerkanals-erbjudande och öka bekvämligheten för kunderna.

Den brittiska e-handlaren Asos kör även de med skåp som står utplacerade vid företagets huvudkontor och Amazon har rullat ut sina varianter hos olika återförsäljare och köpcentrum i London.

 

Källa: Retail Week

Annons