Search
Close this search box.
ANNONS

Livsstils-appen som kan lista ut vad kunden vill ha

Livsstils-appen som kan lista ut vad kunden vill ha
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Wish, รคr en sajt och mobil applikation dรคr anvรคndare kan lรคgga till saker de hittar pรฅ nรคtet och skapa sina egna รถnskelistor. Nu sรคger skaparna bakom appen att den รคven kan lista ut vad anvรคndaren vill ha innan de ens har en aning om det sjรคlva.

ANNONS

Livsstils-appen Wish har redan laddats ner mer รคn 10 miljoner gรฅnger och lรฅter sina anvรคndare skapa sina egna digitala รถnskelistor. Bรฅde fรถr sin egen skull, men รคven sรฅ att familj och vรคnner kan fรฅ lite extrahjรคlp nรคr det รคr dags att kรถpa presenter.

Frรคmst riktar sig appen till kvinnor och de vanligaste produkterna รคr klรคder och accessoarer. Peter Szulczewski, VD fรถr ContextLogic, sรคger att appen dagligen har en halv miljon besรถkare som spenderar en dryg halvtimme pรฅ att hitta saker som de gillar.

Nu sรคger han รคven att den kan lista ut vad anvรคndaren vill ha innan de sjรคlva รคr medvetna om det. Baserat pรฅ vad anvรคndaren valt att lรคgga till i sina รถnskelistor, eller delat med sina vรคnner, vรคljer appen ut liknande produkter som den tror anvรคndaren tycker om.

De dyker sedan upp i anvรคndarnas flรถde sรฅ att de kan ta del av dem, och fรถrhoppningsvis locka dem till att shoppa lite extra.

20 procents provision

Tidigare var endast bilder som ContextLogic eller anvรคndarna sjรคlva laddat upp frรฅn olika e-handelssajter tillgรคngliga i appen, men sedan nรฅgra mรฅnader tillbaka har man รคven bjudit in e-handlare att lรคgga till sina produktbilder.

Det รคr gratis fรถr e-handlare att ladda upp bilderna men sedan tar Wish 20 procent av en eventuell fรถrsรคljning. En av de e-handlare som haft vรคldigt stor nytta av appen รคr Screamprice som sรคljer billiga smycken och accessoarer fรถr iPhone och iPad. Fรถretagets vd, Ray Zhu, sรคger att fรถretaget nu sรคljer fรถr mer รคnย 2700 dollar varje dag via Wish.

โ€“ Den data vi samlar in ger oss mรถjligheten att skapa en mycket,ย mycket bra fรถrstรฅelse och profil fรถr varje anvรคndare, och ge dem ett vรคldigt, vรคldigt relevant flรถde av produkter, sรคger Peter Szulczewski.

ย 

Kรคlla: AllThingsD, psfk

Dela artikeln: