Livsstils-appen Wish har redan laddats ner mer än 10 miljoner gånger och låter sina användare skapa sina egna digitala önskelistor. Både för sin egen skull, men även så att familj och vänner kan få lite extrahjälp när det är dags att köpa presenter.
Främst riktar sig appen till kvinnor och de vanligaste produkterna är kläder och accessoarer. Peter Szulczewski, VD för ContextLogic, säger att appen dagligen har en halv miljon besökare som spenderar en dryg halvtimme på att hitta saker som de gillar.
Nu säger han även att den kan lista ut vad användaren vill ha innan de själva är medvetna om det. Baserat på vad användaren valt att lägga till i sina önskelistor, eller delat med sina vänner, väljer appen ut liknande produkter som den tror användaren tycker om.
De dyker sedan upp i användarnas flöde så att de kan ta del av dem, och förhoppningsvis locka dem till att shoppa lite extra.
20 procents provision
Tidigare var endast bilder som ContextLogic eller användarna själva laddat upp från olika e-handelssajter tillgängliga i appen, men sedan några månader tillbaka har man även bjudit in e-handlare att lägga till sina produktbilder.
Det är gratis för e-handlare att ladda upp bilderna men sedan tar Wish 20 procent av en eventuell försäljning. En av de e-handlare som haft väldigt stor nytta av appen är Screamprice som säljer billiga smycken och accessoarer för iPhone och iPad. Företagets vd, Ray Zhu, säger att företaget nu säljer för mer än 2700 dollar varje dag via Wish.
– Den data vi samlar in ger oss möjligheten att skapa en mycket, mycket bra förståelse och profil för varje användare, och ge dem ett väldigt, väldigt relevant flöde av produkter, säger Peter Szulczewski.
Â
Källa: AllThingsD, psfk