Logistikbolaget ställer om till fossilfri frakt – H&M första kunden

"Vi är inga experter på klimatfrågan".

I en e-handelsbransch som alltmer talar om miljö och hållbarhet tar nu logistikleverantören Instabox ett rejält kliv framåt. De ställer just nu om till enbart fossilfria och förnyelsebara bränslen. En omställning som innebär att man minskar koldioxidutsläppen från sina leveranser med upp till 90 procent.

I samma veva presenteras H&M Sverige som den första kunden till det fossilfria fraktalternativet.

Annons

För oss på Instabox är det viktigt att vara en positiv kraft i samhället. Vi vill gå till jobbet och vara stolta. Förhoppningsvis kan vi visa vägen för andra transportbolag, säger Alexis Priftis, grundare och vd på Instabox, i ett pressmeddelande.

Omställningen drog igång den 14 februari och ska stå klar redan i juni. Bränslet man kommer använda sig av går under namnet HVO, som tillverkas av avfallsfetter, restfetter, vegetabiliska oljor och kan användas i vanliga dieselmotorer.

 Vi är inga experter på klimatfrågan. Det vi däremot är bra på och kan bidra med är att lösa operativa och logistiska problem som andra misslyckas med. I just den här frågan är vi dessutom väldigt motiverade att lyckas. Idag är HVO det bästa alternativet av praktiska skäl men detta är ingen engångsgrej för oss utan ett kontinuerligt åtagande att hela tiden hitta och implementera den bästa lösningen.

"Krävs mer transparens"

Dessutom har man lanserat sajten instabox.se/fossilfritt där man kommer att rapportera löpande om sitt hållbarhetsarbete. Det är nämligen en smula komplicerat att ställa om och dessutom göra det snabbt.

Det är inte helt okrångligt att gå över till fossilfritt, men vi har gjort vår hemläxa och är trygga med att vi kan klara av det. I praktiken har vi redan gått över till fossilfritt helt och hållet för samtliga leveranser, men för att kunna garantera att vi kan erbjuda en klimatsmart frakt även om 12 månader så gäller det att våra nätbutiker vill vara en del av det här initiativet. Vi tror även att det krävs mer transparens i denna fråga och kommer att berätta öppet och ärligt exakt hur det går och vad vi gör, avslutar Alexis Priftis.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!